Annons

Bandning i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Sitter och leker med en bild jag tog häromdagen. Provar bl a att lägga på en ganska, för att inte säga mycket, kraftig mörk vinjettering. När jag gör detta får jag problem med bandning i övergången mellan det ljusa och det mörka. Hur kan jag undvika det?

//Anders
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Gör du det med justeringslager? Då uppstår bandning i den bild som visas i Photoshop, men den försvinner när du plattar till bilden.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är rätt kraftig bandning och jag har aldrig upplevt det. Beskriv hur hela din process ser ut så kanske någon kan hitta felet.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Själva vinjetteringen gör jag på följande sätt:

* Elliptisk markering
* Q (är det snabbmask det heter?)
* Gaussisk oskärpa, mycket och med rätt mycket ludd
* Q igen (gå ur snabbmaskläget?)
* Markering - omvänd
* Nytt justeringslage - nivåer. Drar i mittentriangeln

Nån som har tips på annan metod, eftersom jag inte kan köra i 16-bitars läge?

//Anders
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Aha, så du lägger alltså oskärpan på markeringen innan du gör din mask? Det kan kanske vara det som ger upphov till den sämre precisionen.

Testa istället följande
- markera
- invertera markering
- gör ditt justeringslager
- blurra den färdiga masken med gaussisk oskärpa
 

Graylingman

Aktiv medlem
Fortfarande bandning...

Jäkla skit! Ska man vara tvungen att uppgradera för att kunna köra i 16-bitars läge?

//Anders
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Och du har plattat till bilden efter att ha kört den nya metoden förmodar jag?
 

stefohl

Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Fortfarande bandning...

Jäkla skit! Ska man vara tvungen att uppgradera för att kunna köra i 16-bitars läge?

//Anders
En så kraftig nedtoning är svårt att få bra i 8 bitar. Prova med att lägga brus på masken, ibland kan detta dölja bandningen.

Stefan
 

Graylingman

Aktiv medlem
Tack, Stefan!

Brus är klart snyggare än bandning i alla fall! Tolkar jag dig rätt att detta skulle gått bra att göra i 16-bitars läge? Om jag inte missminner mig har man den möjligheten i CS2, eller hur?

//Anders
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Tolkar jag dig rätt att detta skulle gått bra att göra i 16-bitars läge? Om jag inte missminner mig har man den möjligheten i CS2, eller hur?

//Anders
I CS2 går detta att göra i 16 bitars läge utan att lägga på brus eller andra metoder för att dölja det.

Stefan
 
ANNONS