Annons

Hjälp med Elements efter datorkrasch!

Produkter
(logga in för att koppla)

frostahill

Aktiv medlem
Min dator kraschade, men räddade disken. Har lagt upp en massa albums och taggat bilder i PS Elements 4. Måste installera om programmet - blir jag av med alla taggar och album eller hittar jag dem på gamla disken, och i så fall var?
Huvudsaken att bilderna är kvar men katalogiseringen har kostat en del tid.
 

fredrikru

Aktiv medlem
frostahill skrev:
Min dator kraschade, men räddade disken. Har lagt upp en massa albums och taggat bilder i PS Elements 4. Måste installera om programmet - blir jag av med alla taggar och album eller hittar jag dem på gamla disken, och i så fall var?
Huvudsaken att bilderna är kvar men katalogiseringen har kostat en del tid.
Hej

För att lösa ditt problem så skulle jag analysera hur Elements sparar den data över katalogiseringen av bilderna.

Sen måste jag påpeka att många i detta land är rätt dåliga på att ta backup.

Sen är Windows inget dirket bra operativsystem rent tekniskt och jag brukar rekomendra att ominstallera det minst en gång om året.

Mvh
Fredrik
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Jag har inte arbetat med Album under Elements 4,0 men den borde fungera som den gamla Album om jag känner Adobe rätt.

Album sparar all information om katalogen i en egen fil på disken där alla taggar och själva kopplingarna till bilderna finns. Filen blir rätt stor till slut. I mitt fall så har jag ca 30000 bilder och katalogfilen är ca 50 Mb stor plus alla bildfiler.

Mitt tips är alltså bara en gissning men den borde som sagt fungera.

Lycka till

Mankan
 

Stina.D

Aktiv medlem
Ett av mina grundkrav på ett katalogprogram är att det ska gå att skriva ner alla taggarna i bildfilerna.

Då följer alla taggar med bilderna och om databasen kraschar eller jag vill byta katalogprogram behöver jag bara slänga in alla bilderna i en tom katalog och så är alla taggarna där!

Om Album har denna funktion i 4:an vet jag inte, i äldre versioner gick det inte. iView Media Pro har den :)
 

transalp-01

Aktiv medlem
Det finns en fil med katalognamnet. My catalog någonting heter den om du inte skapat eget catalog namn. Där finns all info om taggar m.m. Denna brukar ligga under på C:\Documents and Settings någonstans alternativt C:\Program\Adobe. Spara denna och ersätt den som installationprogrammet lägger upp med denna. Säg till om detta inte var tillräckligt. Imorgon kväll är jag hemma vid min egen dator och kan då exakt titta var filen heter.

Sen skall du börja göra backup via PS elements. Då blir det enkelt att fixa allt vid krascher och dator byten.
 

frostahill

Aktiv medlem
Om jag förstår det hela rätt letar jag upp filen "my catalog" efter installationen och ersätter den med den gamla "my catalog". Får väl leta efter den i filerna. Hoppas det hjälper, sparar mycket tid.
Peter: Hur gör jag back up via Elements?
 

transalp-01

Aktiv medlem
Om du installerar på samma hårddisk så behöver du hitta den innan installation eftersom den då skrivs över vid installationen.

Elements har en funktion som jag tror heter säkerhetskopia. Finns under arkiv menyn. Du kan göra en full backup första och sedan göra delbackup på ändringar nästa gång. Jag bränner min backup på DVD skivor men du kan välja andra alternativ också i Elements. Jag förvarar backupen på jobb.
 

frostahill

Aktiv medlem
Tack för hjälpen.
Jag installlerar på en annan disk och har "originaldisken" i ett USB chassi som en extern disk, så jag byter väl ut "My catalog" mot den som finns på originaldisken.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Vid standard installation så hamnade min på

C:\Program\Adobe\Photoshop Elements 4.0\shared_assets\database\odbc

och heter My Catalog. Filformatet är PSA.

Ta och sök efter fil *.psa på din disk så borde den dyka upp.
 

Petlan

Aktiv medlem
Stina.D skrev:
Ett av mina grundkrav på ett katalogprogram är att det ska gå att skriva ner alla taggarna i bildfilerna.

Då följer alla taggar med bilderna och om databasen kraschar eller jag vill byta katalogprogram behöver jag bara slänga in alla bilderna i en tom katalog och så är alla taggarna där!

Om Album har denna funktion i 4:an vet jag inte, i äldre versioner gick det inte. iView Media Pro har den :)
Album 4 har den funktionen.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Förtydligan:

Uppe till vänster ser du arkiv. Tryck där så kommer en meny ner. Välj katalog på denna. Då kommer ett nytt litet fönster upp. Välj här öppna katalog och leta upp den gamla "my catalog".
 
ANNONS