Annons

Känner du till något om denna spindel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ariann

Medlem
Den här krabaten träffade jag på för en dryg månad sedan uppe vid vår sjö! Ca 8 cm i diameter från fot till fot, mycket vaksam. Visste inte att det fanns så stora spindlar här i vårt kalla land! Finns det någon som känner till lite mer? Nyfiken...
 

Bilagor

davidh

Aktiv medlem
Holy crap! Vilken rackare!

Kan inte ett smack om spindlar, men den liknar till viss del en 'Huntsman' som finns i praktiskt taget hela Australien. Ofarlig, men luden o läbbig. Nu är det säkert ingen sådan, men i dessa Spiderman-tider, så kanske någon fått sig en knäpp...

/David
 

davidh

Aktiv medlem
Jag igen...

Maila större bild till Mr. Danielsson på Mitt i Naturen. Finns inget som denne idol/ikon inte klarar av att svara på.

/David
 
Senast ändrad:

Longbow_Swe

Avslutat medlemskap
Hmm.. svårt att säga genom att se på den lilla bilden men jag tycker det ser ut som en kärrspindel. Den kan ju bli riktigt stor och äta småfisk samt grodyngel. Kan du inte lägga upp en större bild. Det ska ju förresten vara sveriges största spindelart så jag tror nog att det är en sån.

/Pelle
 
Senast ändrad:

Haraldus

Aktiv medlem
Det är troligen en kärrspindel, Sveriges största spindelart. Jag har hittat exemplar på 12 cm i diameter. Enl. skrifterna kan den bli upp till 15 år gammal.
 

Stadan

Aktiv medlem
Kärrspindel?

Hej,

bilden är så liten att det är svårt att se, men jag gissar på att det är en kärrspindel- det kolla här på en annan bild.

mvh Staffan (inte Jan) Danielsson
 

Ariann

Medlem
Toppen! Jag visste väl att det fanns många kunniga här.... Tack så mycket allihop! Lägger upp en större bild och hoppas alla spindelfobiker blundar...
 
ANNONS