Annons

PEF problem med Adobe

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag hämtade min k100 idag, men jag kan inte öppna filerna i Photoshop CS2, någon som vet om det finns någon uppdatering att hämta på Adobes hemsida eller på pentax hemsida, som fixar det här??
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Hade också problem med cs2 och pef. Det visade sig att det finns flera ställen att stoppa in plugins. Väljer man fel så blir det inte bra. Läs installationsbeskrivningen riktigt noga!

I värsta fall kanske inte Adobe stödjer K100D ännu?
 

jido

Aktiv medlem
Kan man inte använda Pentax egna converterare och göra om RAW-filerna till PNG som Photoshop hanterar? Eller tappar man kvalitet då?

/Jimmy
 

interpix

Aktiv medlem
Man undrar ju om det redan finns stöd i PS för K100D PEF. Annars kan du ju alltid använda Pentax RAW-konverter och tex göra 16 bitars tiff för vidare beabetning i PS.
 

bengt luthman

Aktiv medlem
jag läste uppdaterings read me'n noga för jag gjorde fel första gången, men nu vet jag att dne ligger rätt. men det verkar som om det inte finns någon uppdatering som hjälper för K100, alla uppdateringar för Ps finns på pentax hemsida, men det står inget om en uppdatering för K100. så nu fick jag använda deras Photo Browser för att konvertera till DNG sen kör ain dem i ACR. men det känns lite omständigt så jag hoppas att adobe kläcker ur sig en uppdatering snart...
 

jido

Aktiv medlem
Adobe kläcker säkert ur sig en uppdatering snart.

Tills dess kan du väl testa att köra Silkypix? Jag tror den redan har stöd för K100D.

/Jimmy
 

bengt luthman

Aktiv medlem
pentax photo browser som jag får använda för dng konvertering nu är byggd på silkypix verkar det som. så det funkar rätt ok för tillfället. men som sagt hoppas adobe kläcker ur sig nåt snart..
 
Pentax kommer ej släppa en uppdatering för Photoshop, det är Adobe som får göra det. Adobe är dessvärre ganska sega på att uppdatera sin RAW konvertering för nya kameror, konkurrenter som Bibble och SilkyPix har redan stöd för K100D.

Hälsar
R
 
ANNONS