Annons

Färgproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Kentarx

Aktiv medlem
Är i stort behov av hjälp! Tidigare när jag använde CS så hade jag aldrig några problem när det gällde att bilden som jag skapade i CS såg ut som den gjorde i programmet när jag betraktade den med "förhandsgranskning" i Windows samt när jag skickade upp bilden på Internet egen server eller hit på fotosidan.se - nu då jag börjat använda CS 2 så ser färgerna och bilden ut på ett sätt i CS2 - men sen när jag sparat den och öppnar den med exv förhandsgranskning eller skickar upp den på internet och öppnar den med webbläsaren, så blir den helt annan, kan vara mörkare toner och en aning skillnad i färgerna.

Vad beror detta på och hur ställer jag in PS CS2 så att bilderna blir likadana i programmet som när jag betraktar de med annat media som exv "Förhandsgranskning" i Windows eller Webbläsaren?

Jag har försökt med en massa variationer och färginställningar i CS2 men inte hittat något som blir rätt, någon snäll själ som vet vad jag ska ta mig till?

mvh
Kenneth I
 

Kentarx

Aktiv medlem
några tillägg till frågan

Kan det ha någon betydelse vilken färgprofil jag har inställt i kameran, men jag fotograferar bara RAW format?

Kan det bero på något när jag konverterar RAW filen till jpg?

Eller är det bara frågan om inställningar i PS?

Jag är lite orolig för att det ska bli samma sak när man "framkallar" bilderna på papper, jag vill kunna se hur det ser ut på skärmen och då helst inte bara i PS utan även i andra program.

mvh
Kenneth
 

J. S-g.

Aktiv medlem
Konverterar du till sRGB i PS innan du visar bilden på nätet?

Från Fotosidans FAQ:

VARFÖR BLI FÄRGEN DÅLIG?

I Photoshop är färgerna bra men på Fotosidan blir det dassigt.

Svar:

Detta beror inte på Fotosidan i sig, utan troligast att du jobbar med bilderna i färgrymden Adobe RGB i Photoshop. En vanlig webbläsare visar dock bara i den mer begränsade färgrymden sRGB. För max koll på hur bilden kommer se ut på webben, byt till sRGB när du jobbar med bilder som skall ut på Internet.
 

Kentarx

Aktiv medlem
srgb

Ja, jag jobbar med Arbetsfärgrymden sRGB - men när bilden är öppen eller när jag öppnar den efter jag sparat den i PS så ser den ut på ett sätt. När jag betraktar den på Internet, eller i Webbläsaren så ser den ut på ett helt annat sätt, samt även om jag öppnar och betraktar bilden med "Förhandsvisning" i Windows alltså när bilden ligger på min egen hårddisk och betraktas med min egen skärm, så ser den inte likadan ut när den är öppen i PS och när den samtidigt är öppen med "Förhandsvisningen" i Windows, som ett exempel.

Däremot så ser den likadan ut i Webbläsaren och med förhandsvisningen, dvs på hårddisken och på Internet, men inte när jag öppnar den i PS - det är där skillnaden är. Detta problem hade jag inte med CS utan det har kommit med CS2.

Så det är inte fotosidan.se det är nåt fel med, utan vad det beror på är för mig helt en gåta, jag vill ju att bilden ska se ut likadan när jag betraktar den med exv webbläsaren som den ser ut när jag jobbar med den.

Det som jag också upptäckte nu var att när jag väljer "Spara för webben" i PS så blir det fel färger i det fönster som öppnas, likadana som jag ser den i webbläsaren.

Arbetsfärgrymden är alltså sRGB i Photoshop...
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: några tillägg till frågan

Kentarx skrev:
Jag är lite orolig för att det ska bli samma sak när man "framkallar" bilderna på papper, jag vill kunna se hur det ser ut på skärmen och då helst inte bara i PS utan även i andra program.
Färghanteringen mellan Photoshop CS och CS2 har inte förändrats, så har du samma inställningar ska det bli exakt samma färg.

Sedan är det, som du kan se i många trådar, mer eller mindre omöjligt att få samma färg i PS och i andra program som t ex en webbläsare. PS har ett mycket mer sofistikerat sätt att hantera färgen än en webbläsare eller enklare katalogprogram. Har du en bra kalibrering på din skärm kan du lita på färgen i Photoshop.

Stefan
 

Kentarx

Aktiv medlem
problemet löst

Tusen tack för alla som tog sig tid, problemet var färgprofilen på skärmen och tur att jag fick hjälp för tydligen så såg jag "rätt" bild i webbläsaren och fel i PS - det är tråkigt för jag får sitta och göra om många bilder nu för att få rätt färger igen.

"Tråden borde ligga under färghantering...

läs genom denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showt...;threadid=61957 som handlar om samma sak. Det finns även någon mer tråd om ämnet under färhantering"

Där fanns råden, jag hittade inte den tråden innan jag la in min...
 
ANNONS