Annons

Hur fixar man damm på sensorn i photoshop elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Havet

Aktiv medlem
Hej

Har sökt lite här på forumet men inte hittat någon tydlig beskrivning av hur man tar bort fläckar från bilder där man haft damm på sensorn. Somjag börjar förstå det så är detta ett evigt problem. Jag har varit noga med att både hålla kameran ren och sensorn ren men hela tiden kommer det nåt litet dammkorn ivägen. Nu senast under en resa då 800 bilder fick ett dammkorn i himlen :-(.

Det viktigast är att kunna ta bort fläckarna från himlen där ett litet dammkorn gör hela bilden obrukbar.

Jag kör jpeg och har idag endast photoshop elements.

Vad säjer bildbyråerna om man varit inne o pillat i bilderna?? Gissar att de helst vill ha oredigerade bilder.

Finns det redan en tråd om detta så hänvisa vänligen dit
 

Johnny fly

Aktiv medlem
Har haft samma problem, dock inte på så många bilder. Det fixade jag med klonstämpeln. Arbetsamt och tidsödande.

Mvh/Bengt - Åke
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Jag köpte min Wacom Graphire när jag skulle retuschera bort damm på skannade negativ. Det blev så mycket enklare när man hade en tryckkänslig penna, men annars var det just klonstämpeln som fick arbeta. Med senare versioner av Elements (3 och framåt) finns ju även Healing Brush/Lagningspenseln som underlättar ytterligare.

Annars finns ju gratisprogrammet Polaroid Scratch and Dust Removal vilket också har hjälpt mig.
 

Andreas Molin

Aktiv medlem
Helt ok att ta bort damm

Hej...

För i tiden lämnade man ju printar till bildbyrårna, man fick ju små dammkorn på printarna också, då retucherade man ju bilderna med pensel och färg.
Så jag har svårt att tro att bildbyrårna säger något om att du tar bort ett dammkorn. T.ex. med hjälp av klonstämpeln.

Andreas
 
ANNONS