Annons

Varför går det inte att ladda ner bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jag har installerat medföljande mjukvaror från min 20D till min flickväns dator, när jag skall ladda över bilder funkar det inte... Det händer ingenting, varför?

Jag blir galen...

Vad kan jag göra?
 

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Personligen skulle jag ha köpt mig en extra kortläsare får någon ynka hundralapp. På så sätt kan du ladda ner bilder till ALLAS datorer och inte bara din flickväns. Beroende på vad du använder för minneskort så finns det ett hyffsat urval på ganska små och behändliga kortläsare. Dessutom får du bättre fart på nedladdningen.

Om du dock inte har lust att köpa en kortläsare så kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Pröva att ominstallera mjukvaran. Det kan också vara så att mjukvaran inte startar automatiskt när du kopplar till kameran. Pröva att starta programet manuellt och koppla sedan in kameran i datorn.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
du menar via USB sladden? isåfall vet jag inte... köp en kortläare! så slipper man alla dom där problemen. Kanske inte svaret du ville höra, men troligtvis den enda vettiga lösningen. åk till scandinavianphoto imorgon, kostar mellan 50 och hundra kronor... Annars får du väl fippla vidare med kameran... kanske ska vara i ett visst läge för att den ska kunna skicka bilder?
 

Anddje

Aktiv medlem
måste man ha speciell mjukvara för att föra över med kabel från canons kameror?

5D och 7D kommer upp som diskenheter, så det funkar på alla datorer, men kortläsare är ändå att rekommendera.
 

LasseL

Aktiv medlem
Japp, det är med usb-sladden... Märkligt, hur kan det bli skillnad när det helt plötsligt finns en kortläsare mellan kabeln och datorn?

/L
 

Anddje

Aktiv medlem
LasseL skrev:
Japp, det är med usb-sladden... Märkligt, hur kan det bli skillnad när det helt plötsligt finns en kortläsare mellan kabeln och datorn?

/L
du tar ur kortet ut kameran och kopplar det till datorn med kortläsaren, du använder inte kabeln då.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Installera Zoombrowser och koppla kameran eller kortläsare med usb. Min zoombrowser till och med känner av att jag kopplar in en enhet och startar en dialog för medladdning. Annars, klicka på acquire and camera settings och välj acquire pics. Om jag vill så laddar den bara ner NYA bilder. Smart om du har laddat ner bilder, sedan fortsatt plåta och kanske inte formaterat ditt kort, så laddar den bara ner de nytagna bidlerna.
Zommbrowser kånglar ALDRIG!
 

Tibor

Aktiv medlem
MWPhoto skrev:
Installera Zoombrowser och koppla kameran eller kortläsare med usb. Min zoombrowser till och med känner av att jag kopplar in en enhet och startar en dialog för medladdning. Annars, klicka på acquire and camera settings och välj acquire pics. Om jag vill så laddar den bara ner NYA bilder. Smart om du har laddat ner bilder, sedan fortsatt plåta och kanske inte formaterat ditt kort, så laddar den bara ner de nytagna bidlerna.
Zommbrowser kånglar ALDRIG!
Jag instämmer. Jag har visserligen ingen 20D men väl en 350D och en 1D. Det fungerar utan problem.

Det finns en inställning i kameran som ställer in den i två olka lägen för koppling till PCn. Jag minns ej vad de heter men troligen står den fel.
 

LasseL

Aktiv medlem
MWPhoto skrev:
Installera Zoombrowser och koppla kameran eller kortläsare med usb. Min zoombrowser till och med känner av att jag kopplar in en enhet och startar en dialog för medladdning. Annars, klicka på acquire and camera settings och välj acquire pics. Om jag vill så laddar den bara ner NYA bilder. Smart om du har laddat ner bilder, sedan fortsatt plåta och kanske inte formaterat ditt kort, så laddar den bara ner de nytagna bidlerna.
Zommbrowser kånglar ALDRIG!
Jo, för jag har installerat Zoombrowser och den krånglar, den fungerar faktiskt inte överhuvudtaget. Jag testade acquire and camera settings och valde acquire pics, och dialogen mellan kamera och dator startar inte.

Cannot detect camera...
 
Senast ändrad:

Tibor

Aktiv medlem
FILM) (Anddje skrev:
måste man ha speciell mjukvara för att föra över med kabel från canons kameror?

5D och 7D kommer upp som diskenheter, så det funkar på alla datorer, men kortläsare är ändå att rekommendera.
Canon kamerorna kommer också upp som externa kortläsare i XP. Inga problem. Fördelen med att använda EOS Utility programmet är att du kan bestämma i vilka foldrar du vill ha bilderna. Det sköts automatisk och är jättesmidigt. Bara att stoppa i kontakten i kameran, slå på kameran och vips har du bilderna i en folder med det datum som bilden är tagen. Håller också ordning på att inte ladda ner bilder två ggr om du inte tömde minneskortet. Superbra. Men visst fungerar det även som "rå" nedladdning som ett externt minne.
 

LasseL

Aktiv medlem
LasseL skrev:
nope, funkar föga...
Och går jag in i enhetshanteraren står det att drivrutinerna inte är installerade,trots att jag har ominstallerat. Det är tamejt.tusan inte speciellt mycket som funkar just nu...

Kan det vara någon inställning i kameran som inte är korrekt?

:)
 

LasseL

Aktiv medlem
Ingen mer med förslag? Jag vore verkligen tacksam om någon ville hjälpa mig med en lösning på det här.
 

BempaS

Aktiv medlem
Har du provat med att ändra i Kommunikation i menyn; "Skriv ut/PTP" och "Datoranslutn."? Jag kör "Skriv ut/PTP" på min 350D.

/Benny
 

LasseL

Aktiv medlem
Nu är jag kanske ute och cyklar lite, kan du förklara det lite närmare? I kommunikation? I startmenyn då eller?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
på 20D är den under "orange meny" och där har du kopmmunikation

Alltså, Meny->rulla fram till orange meny->kommunikaion
 
ANNONS