Annons

Spara jpeg bilder...hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kakan74

Aktiv medlem
Jag har en (dum?) fråga ang när jag ska spara mina bilder som jag knåpat med i Elements 3.0. Jag sparar i jpeg-format och har när dialogrutan "jpeg-alternativ" dyker upp valt "maximum" alltså "12", under bildalternativ. Det andra har jag inte brytt mig om men nu slog det mig att det kanske man ska göra?

Under "formatalternativ" kan man välja på "Baslinje standard"(vilket är förvalt) el "baslinje optimerat" el "progresiv". Gör det någon skillnad el rättare sagt vad blir skillnaden beroende på vad man väljer?

Och slutligen: "Storlek". Där är det förvalt 56 Kbps. Det har jag heller inte brytt mig om, jag har tänkt att bilden har den storleken den har... Men jag har kanske missat något viktigt här??

Ja, nybörjare som man är....frågorna är många och dom lär inte minska heller ;-)

Tacksam för lite vägledning!
~Karin
 

AnWi

Aktiv medlem
Hej Karin

Lugn, inga frågor är för dumma, det är bara att fråga på.
12 anger att du inte vill "förstöra" bilden genom jpeg-kompression.

Du kan gott använda standard formatalternativ. Progressiv innebär att bilden byggs upp så att den först blir pixlig, därefter bättre och bättre vid visning. Det ser man ibland på Internet.

Storleken beräknar programmet själv och tiden beräknas efter hastighet på Internet, alltså hur lång tid det skulle ta för någon att se bilden. Låt den gärna stå kvar till 56k om du tänker lägga ut bilden på någon hemsida.

/AnWi
 

Kakan74

Aktiv medlem
Hej Anders!

Tack för ditt svar! Så om jag har förstått dig rätt så har valet av storleken inget med bilden att göra annat än om man ska visa den på internet? Eller skickas i mail?

Mvh Karin
 

AnWi

Aktiv medlem
Kakan74 skrev:
Hej Anders!

Tack för ditt svar! Så om jag har förstått dig rätt så har valet av storleken inget med bilden att göra annat än om man ska visa den på internet? Eller skickas i mail?

Mvh Karin
Så är det. Jag kör visserligen Photoshop men som du beskriver frågorna ser alternativen lika ut.

Beroende på din dators snabbhet tar det en liten stund innan filstorleken räknats ut. Den har ingenting med 56k att göra. Det har däremot den tidsangivelse som kommer upp. Den försöker ju att beräkna ungefärlig tid det tar att visa din bild över Internet.

Att de står 56k som default är ju för att man skall tänka sig för innan man lägger ut högupplösta bilder på en hemsida eller dyligt. Ännu finns det stackars modemsurfare...

/AnWi
 
ANNONS