Annons

Gammla canon grejer, frågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Min far har en gammal Canon Ef system kamera, vet inte hur gammal den är? Men den har ju ett par år på nacken, är objektiven som är lika gammla på något vis kompatibla med dagaens canon kameror?
Grejen är att det finns en hel uppsättning objektiv med kameran, vore ju väldigt tacksamt om det gick att använda.

Och hur väl fungerar en lika gammal ljusmätare? Den är analog och är av märket soligor, har aldrig använt en förr, kanske roligt o testa? Ett nytt batteri behöver den iaf.

tack..
 
Senast ändrad:

steinick

Aktiv medlem
Canon EF har den gamla FD-fattningen. Objektiven är inte kompatibla med den moderna EF-fattningen och kan alltså inte användas på EOS-kamerorna.

Om ljusmätaren fungerar eller ej kan du bara avgöra själv.
 

lukin

Aktiv medlem
De gamla FD-objektiven är som sagt inte kompatibla med moderna kameror, men det betyder inte för den sakens skull att de tar dåliga bilder.

Att fotografera med gamla mekaniska kameror, manuella, kameror är lite annorlunda än att använda toppmoderna AF-kameror. Somliga, som jag, gillar det, mest för den gedigna känslan som grejerna ger. Prylarna var lite mer stabila på sjuttiotalet!

Tycker definitivt att du ska ge dig ut och fota ett par rullar med Canonkameran. Det som kan vara ett problem dock kan vara att få tag i rätt sorts batterier, då EF är gjord för kvicksilverbatterier som numera är förbjudna. Men har du en ljusmätare kan du ju använda den istället för kamerans inbyggda, då slutaren fungerar utan batteri (dock inte på långa tider på EF-modellen, men upp till en 1/2-sekund är inga problem).
 

starnut

Aktiv medlem
Ok där ser man, det var synd!
Tänkte fota med kameran innan, men märkte att det var nåt strul med ljusmätaren, fast med den separata funkar det ju. Ergonomin var nog inget dom hade förstått på den tiden, inte direkt bekväm att hålla i!

Ljusmätaren fungerar, det tvekar jag inte på? Vad jag undrade var mer hur den står sig mot dagens digitala...
 

starnut

Aktiv medlem
Förrästen, nån som vet vad det här kitet är värt? Om jag ska sälja det. Där är nog en tre fasta objektiv, ett 28 och ett 50 och nåt tele, och en 2x converter, väska och ljsumätare. Defekt ljsumätare i kameran.
Canon Ef kamerahus.
 

lukin

Aktiv medlem
Väldigt svårt att säga vad det är värt. Är grejerna i väldigt fint skick så finns det folk som fortfarande samlar på och använder FD-systemet som kan vara beredda att betala, fast då gäller det att hitta rätt köpare. Är skicket lite sämre, och om det nu är så att ljusmätaren i kameran verkligen är trasiga så att det inte bara är kvicksilverbatteriet som behöver bytas så drar det ju ner värdet kraftigt, för gamla kameror i sämre skick är marknaden desto mindre.

Som sagt, väldigt svårt att säga, det kan vara allt från 500 :- upp till 2-3000 :- om grejerna är i väldigt fint skick och lite beroende på vad det är för objektiv (ljusstyrka, fabrikat, osv...).
 

Efwa

Aktiv medlem
Ha kameran kvar och fota IR med den. Det "går" ju inte med en del av dom moderna. Dom har IR-matning på filmen (eller den mäter med IR) så bilderna kan bli slöjade.

Har man en gratis kan man åtminstone testa före man säljer den. Blir man tänd på IR så kan det vara lika mycket värt att ha den kvar som att sälja den för 500:-.
 

lotelo

Aktiv medlem
Jag som tänkt testa IR i min AV1 bara för att se om det funkar med en gammal modell med tygslutare i. Visst är det väl det i EF också? Lite nyfiken bara innan jag sätter sprätt på pengarna för att testa (filmen är ju rätt dyr), vet du att det fungerar med en sån kamera?
/Lotta
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
FD-optiken fungerar utmärkta på t ex Canon T90 som är en även med dgens mått modern kamera. En del av finnesserna på den kom fösrt tillbaka med Eos 3. Det enda kameran saknar är flerfältsmätning. T o m designen är eos. De kom 1986. Kan rekommenderas om du har många FD-gluggar.
 

objernulf

Aktiv medlem
lotelo skrev:
Jag som tänkt testa IR i min AV1 bara för att se om det funkar med en gammal modell med tygslutare i. Visst är det väl det i EF också? Lite nyfiken bara innan jag sätter sprätt på pengarna för att testa (filmen är ju rätt dyr), vet du att det fungerar med en sån kamera?
/Lotta
IR eller inte har inget med slutaren att göra. Det som avgör är om filmräkneverket använder ett litet kugghjul eller en kontaktlös IR-sensor. Det är endast i moderna kameror (max 10-15 år) med motor som IR-sensor används. Alla manuella Canon, inkl AV1 och EF, fungerar utmärkt med IR-film.

Ps
Canon EF har en vertikal metalridåslutare. Canon AV1 har en horisontell tygridåslutare.
 

lukin

Aktiv medlem
lotelo skrev:
Jag som tänkt testa IR i min AV1 bara för att se om det funkar med en gammal modell med tygslutare i. Visst är det väl det i EF också?
Faktiskt inte. EF var en av de första kamerorna som tillverkades med metallslutare av modell "Copal Square". Liknande slutare används på nyare kameror. Den rör sig vertikalt istället för tygridåslutare som rör sig horisontellt. En av fördelarna med den slutaren är att kortaste blixtsynktid är 1/125, medans den är 1/60 på de flesta andra FD-kameror.
 
ANNONS