Annons

K100D - en succé

Produkter
(logga in för att koppla)
K100D har blivit en succé, på den japanska hemmamarknaden är efterfrågan större än tillgången. Pentax fabrik går nu på högsta hastighet 24 timmar om dygnet och kan ej tillverka fler än de redan gör. Detta kan innebära att nya 10Mp från Pentax försenas i tillverkningen eftersom den ska tillverkas i samma fabrik.. Sen har vi ju Samsungs versioner av K100D/K110D och den nya 10Mp modellen. Jag undrar verkligen hur Pentax ska klara av detta tillverkningsmässigt. Just nu sliter köparna K100D ur händerna på handlarna i Japan, skeppslasten från fabriken i Fillipinerna är slutsåld redan innan de börjar lasta av sändningen.

Hälsar
R
 

Palletheking

Aktiv medlem
papi skrev:
Då får man hoppas att det inte utvecklas till ett D200-drama med en leveranstråd på femtio sidor ;)
Ingen risk. Hypefaktorn på Pentaxhus är än så länge betydligt mindre än på Nikons produkter. Jag tror inte den har flera tusen förbeställningar typ D200. Annars verkar Pentax vara det mest underskattade märket idag. De som har Pentax idag verkar väldigt nöjda, och priserna på husen kan knappast någon klaga på.
 

Noman

Medlem
Klart att den är en succé!

Jag har inte använt systemkamera sedan 1990. När jag läste om k100d under Juli månad i år så blev den det självklara steget tillbaka in i systemkameravärlden (om än digital).

Och jag har bekanta som har demat sina Nikon och Canon i tid och otid men det har inte lyckats väcka mitt slumrande intresse.

Perfekt mix av funktioner/kvalitét i förhållande till pris och en dröm att använda.
 

.Z.

Aktiv medlem
Vad är då K110D för någonting, vad är skillnaden mot K100D?

//Larsa

EDIT: Ser nu att den inte har stabilisering, är det bara det som skiljer?
 

.Z.

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
K110D har ingen bildstabilisering.
Tack Ulf, jag upptäckte det efter ett tag...

Jag vill ha fler spelare på planen, fler än Nikon & Canon alltså & tycker att Pentax verkar ha slagit in på en väg som tilltalar en viss köpgrupp. Detta är ett lyckokast då dom inte ska efterapa de två stora, det tror jag inte är ett bra sätt för dem att överleva på.

Oly & Pentax har skapat sin nisch, KM gjorde det också men jag är inte så säker på att Sony kommer att göra det då dom har pretantioner att bli åtminstone tvåa, risken finns att dom börjar snegla för mycket på C & N för att tilltala deras "unga" kunder.

Det kan gå bra för Sony men det kan även gå åt skogen då jag inte kan förstå varför det ska vara så förbaskat viktigt att vara bland de största, varför räcker det inte med att det går med vinst & att företaget är välmående? Jo jag vet varför, det är bara så idag...

Heja på Pentax, Oly, Fuji, Sony + de jag glömt, Canon kommer att frodas men Nikon vetefan?

Har för övrigt kört alla ovanstående märken + lite till & kommer aldrig att bli märkesfanatiker!

//Larsa
 

Mats Öberg

Aktiv medlem
Oj, så kul för Pentax! Mitt hjärta klappar lite extra för Pentax, eftersom vi körde Spotmatic F i fotoklassen på gymnasiet och min första kamera var en Pentax KM.

Och mina gamla manuella gluggar skulle komma till pass igen, med en K100. Heja!
 
ANNONS