Annons

Nikon F501 som nybörjarkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas

Ny medlem
Jag är en kille som rätt så nyligen har blivit intresserad av fotografering. Jag vill lära mig saker och ting från grunden och ska till att köpa min första egna kamera.

För att inte lägga ut för mycket pengar så här i början tänkte jag skaffa en begagnad kamera.

En kamera som jag har tittat på är Nikon F501, Denna verkade välbyggd och rejäl med en hel del finesser. Autofokusen kanske inte är så snabb om man jämför med dagens modeller, men jag vill ju ändå lära mig att sköta kameran på egen hand.

Nu undrar jag om någon har några synpunkter eller erfarenheter av denna kamera, eller kan rekommendera någon annan passande modell.

Det pris jag har fått är 1500:- för huset(butik)

Vad har ni för kommentarer om detta?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är Nikons första autofokuskamera, så autofokusen är nog inte så mycket att skryta med. Men den mäter med alla Nikonobjektiv, vilket för mig gör den till ett bättre val än många av de nyare husen.
 

mathan

Aktiv medlem
Om jag hade börjat idag och vetat det jag vet idag hade jag köpt en helt manuell kamera med inbyggd ljusmätare istället. De gamla manuella kamerorna har en tendens att vara mycket mer stryktålig än de "nyare" autofokuskamerorna... Sedan så är de billigare och självklart tar de lika bra bilder.
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Ta och kolla på dessa två länkar för information om Nikons äldre kamerahus.

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slrmain8090.htm

http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slrmain5979.htm

Jag tycker att du skall börja med en manuell kamera eftersom man då får lära sig allt ifrån grunden och inte bara vad kameran tycker.
Själv använder jag en F2 och det är en riktigt robust helmanuell kamera och det finns massor av tillbehör till den.
 

mazz

Aktiv medlem
Nikon nybörjarmodell.

personligen skulle jag nog föreslå en F801´a i stället, lite nyare, bättre funktioner, och lite robustare, dock en liten slant extra men så är det ju med allt.


/M
 

andreashj

Aktiv medlem
Min första systemkamera var en Nikon FE, fantastisk kamera som tål allt och utan onödiga finesser som oftast stör när man ska lära sig från grunden. Nu äger jag en F80 och är mycket nöjd med den, fast faktum är att jag saknar min FE (som jag tyvärr sålde). De nya kamerorna är plastiga och känns inte lika gedigna. Alla nya funktioner är kul i början, men i slutet är det bilden som räknas och då finns det inga genvägar!:)
 
ANNONS