Annons

Ej samma profil i CameraRaw som annars.

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikrollman

Aktiv medlem
Hej, jag har precis börjat experimentera med raw och stöter genast på ett problem.
När jag processerar bilderna i Camera Raw tvingas jag göra detta i en annan färgprofil än den jag använder för den verkliga bildbehandligen (inte rawkonverteringen).

Detta gör det nästintill omöjligt att få bilden korrekt exponerad, och jag har inte stött på några menyer i vilka detta porblem skulle kunna tänkas lösas.

Någon som har en lösning?
Har jag missat något uppenbart?

Mvh
Fredrik
 

Zoso

Aktiv medlem
Vad är det för färgprofil du menar ?

Den skall vara AdobeRGB vilket du ställer in PS att använda, den profilen behåller du på dom bilder du tänker skriva ut på papper.

Dom bilder du skall ha för visning på datorn konverterar du om till sRGB innan du sparar dom efter editeringen.

AdobeRGB använder du för att du skall kunna editera bilderna i 16bitar istället för 8 bitar.

mvh kent.
 

stefohl

Aktiv medlem
Zoso skrev:
AdobeRGB använder du för att du skall kunna editera bilderna i 16bitar istället för 8 bitar.
Det här har dykt upp på senare tid ett par gånger. Det går mycket väl att använda sRGB eller vilken annan färgrymd som helst i 16 bitar. Jag tror att det beror på att JPEG inte kan hantera 16 bitar, och att JPEG har associerats med sRGB.

Sedan förstår jag inte den första frågeställningen heller. Jag gör nästan alltid så att jag väljer en stor färgrymd från början, för att få med alla de färger som kameran registrerat. Sedan konverterar jag till en mindre efter att ha minskat färgernas intensitet. Det är inga speciella svårigheter att justera exponering trots detta.

Stefan
 

fredrikrollman

Aktiv medlem
Såhär ser det ut när jag öppnar en bild i Camera Raw. Utan någon annan bild att jämföra med ser den kanske normal ut, men faktum är att den har en gul ton över sig.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/1-kgz.jpg


När jag sedan är klar med bilden trycker jag open och får upp bilden i "vanliga" PS.
Då har jag här ett exempel där jag visar samma bild. Den ena med Monitor RGB och Proof Colours aktiverat (vilket jag måste ha för att få korrekta kontraster och färger) och den andra utan Proof Colours aktiverat (gul ton).

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9/2-udr.jpg


Jag måste alltså jobba med den här gula tonen när jag behandlar Raw och detta måste jag ändra så att jag jobbar med Monitor RGB och Proof Colours _aktiverat_.

Blev det lättare att förstå? :)
 

Stefan Hellström

Aktiv medlem
Vad du ser med Monitor RGB som proof motsvarar vad du kommer att se om du lägger din SRGB bild som skrivbords bakgrund i Windows (Windows har ingen global färghantering som Macarna har dvs skrivbordet och dom flesta programmen bryr sig inte om färgprofiler).
Monitor RGB pekar om allt är rätt på "windows default monitor profile", vilken färgprofil som CS2 uppfattar som vald kan du se i:
Redigera=>Färginställningar=>RGB bläddra uppåt i valrutan så kommer du till Bildkärms RGB - "Din valda profil" (Svensk version).
Förhoppningsvis så kommer nästa windows version att ha global färghantering.
/Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
fredrikrollman skrev:
Såhär ser det ut när jag öppnar en bild i Camera Raw. Utan någon annan bild att jämföra med ser den kanske normal ut, men faktum är att den har en gul ton över sig.

Blev det lättare att förstå? :)
Utan tvekan enklare, men du gör fel. För det första, du väljer sRGB i råkonverteraren, vilket klipper färger. Det ser du på histogrammet, där ett antal färger slår i väggen både till vänster och till höger. Prova först med Adobe RGB för att se om du slipper detta. Om inte, prova med Prophoto RGB.

Sedan kontrollerar du dina färginställningar i Photoshop. Jag rekommenderar att du använder Adobe RGB om du ska skriva ut på ett labb (riktigt labb, åtminstone).

Se sedan till att du har kryssat för Fråga vid Öppna. Du kommer då och då få upp en dialogruta som varnar för att du har fel färgrymd vald. Välj då att konverertera.

Din bild i Photoshop bör då se likadan ut som den som du har i Camera Raw.

Strunta sedan i Monitor RGB och Proof Setup. Det rör bara till det hela så att du får fel färger på din bild.

Stefan
 

fredrikrollman

Aktiv medlem
stefohl skrev:
Utan tvekan enklare, men du gör fel. För det första, du väljer sRGB i råkonverteraren, vilket klipper färger. Det ser du på histogrammet, där ett antal färger slår i väggen både till vänster och till höger. Prova först med Adobe RGB för att se om du slipper detta. Om inte, prova med Prophoto RGB.

Sedan kontrollerar du dina färginställningar i Photoshop. Jag rekommenderar att du använder Adobe RGB om du ska skriva ut på ett labb (riktigt labb, åtminstone).

Se sedan till att du har kryssat för Fråga vid Öppna. Du kommer då och då få upp en dialogruta som varnar för att du har fel färgrymd vald. Välj då att konverertera.

Din bild i Photoshop bör då se likadan ut som den som du har i Camera Raw.

Strunta sedan i Monitor RGB och Proof Setup. Det rör bara till det hela så att du får fel färger på din bild.

Stefan
Tack för svaret, men saker vill sig fortfarande inte.

Såhär då: Jag fotar JPEG och öppnar i PS. Bilden får den här gula tonen (som bara inte går bort) sålänge jag inte väljer Monitor RGB och Proof Setup. Men jag väljer inte dessa utan kör på med det gula. När jag är klar med levels och det där grundläggande sparar jag filen som JPEG i hög kvalitet och lägger upp den på fotosidan eller DeviantArt. Nu ser den helt plötsligt inte gul ut längre, utan precis likadan som om jag hade valt Monitor RGB och Proof Setup i PS.

Varför visar inte PS likadana färger som tex bildvisaren i Windows? Anledningen till att jag vill använda Monitor RGB och Proof är att det enda jag använder mina bilder till i dagsläget är webvisning (fotosidan, deviantart) och där ser bilderna ut som dom gör i PS med Proof och Monitor.

Hur det fungerar när jag vill skriva ut har jag ingen aning om. Men jag antar att om jag skulle skriva ut en av mina bilder idag, så skulle den bli gul, eller har jag fel?

Ursäkta alla långa meningar, hoppas allting går att förstå.

/Fredrik
 

stefohl

Aktiv medlem
fredrikrollman skrev:


Varför visar inte PS likadana färger som tex bildvisaren i Windows? Anledningen till att jag vill använda Monitor RGB och Proof är att det enda jag använder mina bilder till i dagsläget är webvisning (fotosidan, deviantart) och där ser bilderna ut som dom gör i PS med Proof och Monitor.

Hur det fungerar när jag vill skriva ut har jag ingen aning om. Men jag antar att om jag skulle skriva ut en av mina bilder idag, så skulle den bli gul, eller har jag fel?
Du fotograferade ju i råformat? Om du fotograferar i JPEG och bara ska lägga bilder på webben kan du ju använda sRGB. Jag tycker det känns lite märkligt att redan från början strypa sina bilders färgomfång. Tänk den dagen du gör en riktigt bra bild och vill skriva ut den och vet att du förlorat en hel del av de färger som du skulle kunnat få fram.

Att du får detta resultat tyder på att din skärmprofil är dålig. Har du kalibrerat din skärm? Helst med en riktig kalibrator, men om inte så åtminstone med Adobe Gamma.

Sedan tipsar jag om de artiklar som jag har skrivit för Fotosidan, som försöker förklara detta med färghanteringen. Den sista i serien är just utlagd.

Stefan
 

fredrikrollman

Aktiv medlem
Jag ska läsa igenom dina artiklar. :)

Du har säkert rätt i allt du säger, det tvivlar jag inte på. Men jag blir fortfarande inte klok på detta, och det ligger med största sannolikhet i min begränsade erfarenhet inom ämnet.

Om vi går så långt bak som möjligt..
Jag fotar med sRGB inställt i kameran. När jag kollar på bilden i kameran eller med Windows bildvisning ser bilden bra ut, men när jag öppnar i PS, varesig det är JPEG eller RAW, så får bilden denna gula ton.. Varför?

/Fredrik
 

stefohl

Aktiv medlem
fredrikrollman skrev:


Om vi går så långt bak som möjligt..
Jag fotar med sRGB inställt i kameran. När jag kollar på bilden i kameran eller med Windows bildvisning ser bilden bra ut, men när jag öppnar i PS, varesig det är JPEG eller RAW, så får bilden denna gula ton.. Varför?

/Fredrik
På grund av att Photoshop använder din skärmprofil för att konvertera din bild. På så sätt kompenseras de skillnader som finns mellan din skärm och andra skärmar OM DIN SKÄRMPROFIL ÄR KORREKT. Om inte kan bilden se konstig ut.

De flesta andra program läser inte av skärmprofilen, vilket innebär att det inte finns en enda chans att en bild ska kunna se likadan ut på olika skärmar om skärmarna inte är identiska. Det är de aldrig.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
fredrikrollman skrev:
Om jag förstått rätt (risken är liten =P) så skulle Proof Setup inte göra någon skillnad om min skärm varit korrekt kalibrerad?
Jo, det skulle den. Men skillnaden skulle bli betydligt mindre än vad den är idag. Framförallt skulle du inte se denna stora förändring i färgbalans. Färgerna skulle antagligen bli lite mattare, men för övrigt inga förändringar.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
fredrikrollman skrev:
Nu till frågan som egentligen borde ställts i första inlägget. =P

Går det att aktivera Proof Setup i Camera RAW?
Nej, och varför skulle du vilja det? Proof setup är för att simulera hur bilden kommer se ut när den skrivs ut på en bestämd skrivare, visas på en viss skärm eller trycks i en bestämd tryckpress. Byter du till en annan skrivare, skärm eller tryckpress kommer bilden att se annorlunda ut.

Stefan
 

fredrikrollman

Aktiv medlem
stefohl skrev:
Nej, och varför skulle du vilja det? Proof setup är för att simulera hur bilden kommer se ut när den skrivs ut på en bestämd skrivare, visas på en viss skärm eller trycks i en bestämd tryckpress. Byter du till en annan skrivare, skärm eller tryckpress kommer bilden att se annorlunda ut.

Stefan
Sant, sant.
Men jag har märkt, när jag sitter hos kompisar eller vid skolans datorer, att mina bilder ser i princip likadana ut på alla skärmar. Skolans skärmar (macar) visar visserligen bilderna som marginellt mörkare, men annars är färgtonen på mina bilder identisk (i alla fall för ögat) med hur bilderna ser ut på min skärm.

Betyder detta att alla skärmar jag suttit vid varit felkalibrerade? För den här gula tonen existerar inte på dom.
 

stefohl

Aktiv medlem
fredrikrollman skrev:

Betyder detta att alla skärmar jag suttit vid varit felkalibrerade? För den här gula tonen existerar inte på dom.
Det är fel på din skärmprofil, inte på din skärm. Gör du en riktig skärmprofil lär dina problem försvinna.

Stefan
 

Stefan Hellström

Aktiv medlem
Fredrik,jag känner igen din frustration som jag själv gick igenom vid övergången från "analogt" till digitalt. Det hela är ganska rörigt i början, din kamera har en färgprofil i RAW konverteraren, din skärm har en profil och din skrivare har sin profil.
Jag har läst igenom tråden igen och blir inte riktigt klok på om din skärm är kalibrerad eller inte. Möjligen så är ditt problem att du inte gillar ACR:s färgprofil för 350D.
Om du tar samma RAW bild, konverterar den med Zoom Browser och jämför den med din ACR konvertering i Photoshop hur upplever du då färgerna ?

Mvh/Stefan
 

fredrikrollman

Aktiv medlem
Stefan Hellström skrev:
Fredrik,jag känner igen din frustration som jag själv gick igenom vid övergången från "analogt" till digitalt. Det hela är ganska rörigt i början, din kamera har en färgprofil i RAW konverteraren, din skärm har en profil och din skrivare har sin profil.
Jag har läst igenom tråden igen och blir inte riktigt klok på om din skärm är kalibrerad eller inte. Möjligen så är ditt problem att du inte gillar ACR:s färgprofil för 350D.
Om du tar samma RAW bild, konverterar den med Zoom Browser och jämför den med din ACR konvertering i Photoshop hur upplever du då färgerna ?

Mvh/Stefan
Tack för svaret. :)
Jag har aldrig kalibrerat min skärm, så den är fabriksinställd. Men hela grejen är den att så som bilden ser ut när jag använder Proof Setup är hur den ser ut när jag lägger upp den på tex fotosidan. Och eftersom jag suttit vid en hel del andra skärmar och kollat på mina bilderhar jag märkt att de ser i princip likadana ut där.

Jag känner visserligen att jag vill börja skriva ut en del av mina bilder i lite större format snart, och då kanske det blir mer aktuellt med att hålla stenkoll på färgprofilerna, men om jag bara kunde få Proof Setup i Camera Raw skulle allting vara prima.

Ang. ditt förslag att testa Zoom Browser så har jag gjort det nån gång och blivit otroligt frustrerad över att programmet lägger på extra skärpa på alla bilder, och jag hittar ingen stans att avaktivera denna idiotiska funktion.
Om det problemet kan lösas skulle jag nog konvertera i ZM istället.

/Fredrik
 

stefohl

Aktiv medlem
fredrikrollman skrev:
Ang. ditt förslag att testa Zoom Browser så har jag gjort det nån gång och blivit otroligt frustrerad över att programmet lägger på extra skärpa på alla bilder, och jag hittar ingen stans att avaktivera denna idiotiska funktion.
Om det problemet kan lösas skulle jag nog konvertera i ZM istället.

/Fredrik
Gör inte det, du vinner inget på det. Se till att kalibrera din skärm istället, eftersom det är där ditt problem ligger.

Fabrikskalibrering = ingen kalibrering. Du ser inte det i andra program eftersom du inte utnytjar skärmprofilen där. Du ser det inte när du använder Proof Setup, eftersom det är ett sätt att avaktivera skärmprofilen. Men samtidigt förlorar du alla de fördelar som det innebär att sitta vid en skärm med en bra kalibrering.

Stefan
 
ANNONS