Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AKUT: tips, råd, hjälp med Bröllopsbild

Produkter
(logga in för att koppla)

emzon

Aktiv medlem
Jag fotade för första gången ett bröllop i helgen åt mina vänner. Och jag har lovat dem bilderna klara och redigerade så snart som möjligt.

För mej är photoshoppandet ganska nytt och nu sitter jag med ett par bilder som jag inte riktigt vet HUR jag ska redigera.
Tyvärr har jag satt brudparet mitt i motljus (fast det var molnigt)

Jag vore hemskt tacksam över ALL slags hjälp här.

* tips på HUR jag kan redigera denna bilden (och då gärna så utförligt som möjligt beskriva hur du skulle göra i PS CS2)
Gärna kanske nån roligare himmel kanske..men framförallt få bort det "mörka" utseendet

* Om någon hjälpsam själ skulle till o med vilja göra ett exempel, o även här utförligt berätta hur du gjort. (har sett tidigare trådar då medlemmar hjälpt varandra, så jag vet att ni finns :) )

* gärna även tips på hur jag skulle fotat istället. (slutartid 1/500, bländare 1,8, ISO 100 använde jag.)
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Hej Emma.
I vilket filformat har du bilden?
Har du provat att öka exponeringen några steg? I rawformat kan man ändra exponeringen 3-4 steg utan att det ser galet ut men om du har bilden i JPG så är det värre.
Om du har andra bilder som du är nöjd med så behöver du ju inte visa denna för kunden, felexponering händer alla någon gång då och då.
Lycka till!
//
Nina
 

adrianulander

Aktiv medlem
Ja, alltså "skit in, skit ut" gäller..

Den är ju på tok för mörk, en klockren felexponering. Varför behöver du en slutartid på 1/500? Blända ner lite nästa gång, om du har liknande ljus.

I ps skulle du kunna ljusa upp mellandagrarna i nivåer, men som sagt.. skit in... =/

Alles gut!

A
 

jorgene

Aktiv medlem
Testa att korrigera med:

IMAGE --> ADJUSTMENTS --> SHADOW/HIGHLIGHT

Den är hyfsat effektiv att börja med.
Där kan du styra högdagrar och skuggor separat.

(Kan tyvärr inte visa, eftersom din bild här är en GIF).
 

emzon

Aktiv medlem
Nina: Har filformat Jpeg, aldrig gett mej på RAW..
ska tänka på dina tips inför nästa gång!

Jörgen: tack för ditt tips, har testat det...lite bättre såklart..

Adrian: jo, att den är mörk vet jag, liksom därför jag ber om hjälp. tack för tipset

Daniel:
tar gärna så många tips som möjligt!!!!!!!!!
so bring it on :)
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Nu hadde du den himla turen att det fanns full täckning i det mörka.. :) syntes iof innan att det fanns...

Men bakgrunden blev istället kraftigt överexponerad. Vill du ha perfekt så får du markera brudparet eller klippa ut och fixa separat.

Du kan inte fotografera i motljus på detta sätt utan en blixt eller en reflexskärm, meningslöst att prova, går bara inte... :)
 

Bilagor

jas39

Aktiv medlem
Testa detta.
Välj skugga/högdager. Dra reglaget för skugga-mängd från 50 (grundinställning) till 100 istället.
Gör en svag S-kurva i kurvor.
Lägg på lite mer färgmättnad.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Japp Johans tips funkar också bra.. skugga/högdagar

Ser nu att det var nog inte mycket motljus i bilden.. och himlen var ju överexponerad också.. vet itne vad du gjort, men helt klart felexponerat är det...
 

emzon

Aktiv medlem
Kalle och Håkan:
tack för era tips och exempel, skulle va fint att få beskrivningen med på era exempel.


Nu är jag som sagt inte alls hemma i att Photoshoppa såhär extremt.
men har för mej att jag läst ngn stans att man kan tex " byta " ut himelen mot en annan. Har ingen aning om hur, men är det ngn som vet hur så får ni gärna visa o beskriva enkelt hur, så jag kan lära mej.
har faktiskt tagit en bild på bara en himmel.
 

Bilagor

emzon

Aktiv medlem
testade lite efter att fått massor med förslag.
gick in på shadow/highlights o valde show more options o fixade lite.

vad tycks om detta resultatet?

nån som vet om det ser "konstigt ut" om man skriver ut bilder som man redigerat såhär mycket??
eller se de normala ut?
 

Bilagor

mange78

Aktiv medlem
Som det är nu är det konstiga hudtoner och alldeles för kontrastlöst i mina ögon. bättre borde nog gå att få om du jobbar lite mer med kurvor och nyans/mättnad reglagen. Du borde kanske även markera bara brudparet och jobba med lagermasker för att få bästa resultat och kontroll. Finns en hel del bra och användbara tutorials för det om du söker runt lite på google. Lycka till!

Mvh Magnus
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Prova att göra såhär:

Tryck F7 för att få upp lagermenyn, markera lagret med bilden.

Tryck CTRL-J för att duplicera lagret

Välj blandningsläge "Screen" för det nya lagret

Markera det nya lagret och duplicera det med CTRL-J tills bilden är lagom ljus, borde räcka med 3-4 ggr.

Du kanske måste sätta en ny svartpunkt sedan (CTRL-L och svart pipett) för att det ska se okej ut. Jag tycker att du ska undvika att klippa in en ny himmel. Hursomhelst är det mycket pill för att det ska bli bra, jag lutar nog mest åt Ninas idé att kanske undvika denna bilden.
 

emzon

Aktiv medlem
Love:
Jag har testat ditt förslag (tack för en väldigt exakt beskrivning, det hjälpte)
allt utom himmlen blir ok, himlen är kritvit...

Susanna:
tack för tipset! har kikat en del på den sidan, toppensida :)

Magnus:
håller med om den lite konstiga hudtonen, har iofs lagt på ett orangeaktigtfilter, kan det bero på det?
att det är kontrastlöst gör mej ingenting, tycker bilden blev rätt så mjuk o fin.
jag får helt enkelt öva mer på photoshop.
 

P_S

Aktiv medlem
Är det här den bilden som ska bli den "officiella" bröllopsbilden, eller har du andra alternativ att ta till? Vad har brudparet självt för förväntningar på bilden? Får du ta ut svängarna lite, och göra något annolunda kan du t.ex. göra något sånt här...
 

Bilagor

ANNONS