Annons

Ser inga staplar i histogrammet - vad beror det på?

Produkter
(logga in för att koppla)

autopeduffe

Avslutat medlemskap
Hej

Går det att rädda denna bild? Bilden i sig saknar värde, men min fundering är hur pass bra den går att fixa till. Det ligger ju ett ganska kraftigt gulstick över hela bilden. Hur mycket magi går att utöva...
Jag är ganska ny i Photoshop och vill lära mig om man kan rädda sånt som man trodde var kört.

Jag tog upp bilden och kikade i histogrammet för att justera, men ser nästan inga staplar... Hur börjar man och vad börjar man med.

Skriv gärna en kort beskrivning på hur ni har gått tillväga och lägg gärna upp resultatet här.

För den nyfikne kan jag berätta att motorblocket tillhör en BMW Isetta (3-hjulig MC-bil från 1959)

Tacksam för svar!

// Ulf
 

Bilagor

snap

Aktiv medlem
Bilden är ngt utbränd men det är nog rätt ok ändå.
För att färgjustera bilden tycker jag raw är bäst att använda men i photoshop så finns det enkla hjälpmedel för sådant.Du kan använda automatisk färjustering för att gå in där så trycker du på

image>adjustments>autucolor så rättar photoshop till dom flesta färgstick skapligt själv så gör jag inte på detta sätt men det är lite krångligare så testa detta först.
Histogrammet det är det som är det intressanta för att kolla din exponering så går du in på
layers>new adjustments layers>levels
Då får du upp histogrammet o för att läsa det så det
svarta längst till vänster=o det vita till höger=255 enkelt utryckt kan man säga att man inte ska klumpa ihop histogrammet antingen åt höger eller vänster för då är risken att man beckar eller fräter ut bilden men vissa bilder så har man förskutningar i bilden hur man än gör.

Tryck ner alt knappen tryck på vita pilen till höger under histogrammet så ser du hur bilden blir svart utom där bilden är överexponerad den är lite utfrätt inte mycke så det är rätt ok ändå.
Finns en rätt bra sajt om photoshop du hittar den på www.radiantvista.com
 
ANNONS