Annons

Datorn hittar inte kameran längre

Produkter
(logga in för att koppla)

grahnbarr

Avslutat medlemskap
Min kamera(canon A520) har fungerat felfritt fram tills för nån vecka sen då datorn inte upptäcker den när jag kopplar in den i USBn. Eller den märkar nog att jag kopplat in nått för datorn hänger sig men den kommer inte upp som en enhet i Den här datorn.
Har provat å byta USB port, då kommer den upp som en enhet men fungerar inte normalt, har dock lyckats föra över bilder efter lite trixande. Problemet är att jag måste sätta i den i en "ny" USB port varje gång å jag börjar få slut på USB portar =)

Någon som haft liknande problem eller vet vad jag ska göra. I värsta fall får det bli ominstallation av windows
 

grahnbarr

Avslutat medlemskap
Har kanske kommit på vad problemet är, skappade ett tag innan problemet uppstod en partiotion med enhetsbokstaven H:, Flyttbara diskar brukar ha H: som standard enhet å det kan uppstå problem om det redan finns en disk med den enhetsbokstaven. Ska se om så är fallet. Återkommer..
 

grahnbarr

Avslutat medlemskap
Tyvärr var det inte så enkelt. Tog bort partitionen å tog bort alla usbportar i enhetshanteraren men problemet är kvar. Ser ut som jag får hämta windows-cdn =(
 

Jokes

Aktiv medlem
Chilla lite med formateringen, för jag kan ha lösningen..

OBS: Detta gör du på egen risk, det bör inte bli några problem men OM det blir det så har jag varnat dig!

Det funkar nog bättre om du kopplar in kameran i datorn först. Och sätt på den, precis som om du skulle föra över bilder.

Om du går in i kontrollpanelen och sen klickar på administrationsverktyg och sen datorhantering.

Då öppnas en ny ruta, och i det vänstra fältet så klickar du på diskhantering och i rutan till höger så bör du se din kamera som heter typ (F:) eller nått.

Det du ska göra nu är att byta beteckning på den och det gör du genom att högerklicka på kameran sen välja "ändra enhetsbeteckning och sökvägar...".

När du gjort det så kommer ytterligare en ruta upp där man ser enheten som kanske heter (F:). Klicka på "ändra" knappen och sen så kommer du att se F en gång till, där klickar du och i rulllistan som kommer upp så ändrar du till någon annan bokstav, men se till så att det inte redan finns nån enhet med samma bokstav, så ta typ Z eller nått sånt för det brukar det inte finnas nått på.

Klicka sen "OK" och så kommer det upp en varningsruta som du bör svara "JA" på, sen så starta om kameran så bör den komma upp. Om den inte gör det så starta om datorn och pröva igen.. Annars så funkade inte mitt tips heller.

Lycka till!
 

grahnbarr

Avslutat medlemskap
Jättebra tips säkert, men jag kommer tyvär inte åt Diskhanteraren. Får meddelandet: Serverkörning misslyckades. Spelar ingen roll om jag har i kameran lr inte.

Åhh, blir så trött på Windows
 

screamin-daemon

Aktiv medlem
Testa att göra så här:

Start
Kör
skriv services.msc
enter
Hitta den som heter WIA (windows image acquisition)
Dubbelklick och sätt startmetod som Auto och start tjänsten.

Mvh

Kent
 

grahnbarr

Avslutat medlemskap
Tack så jättemycket, nu vet jag vart jag ska pilla =) Tur att det finns dataproffs och inte bara fotoproffs här. Tack alla
 

grahnbarr

Avslutat medlemskap
Verkar så. Den stog på aktiverad fastän det inte var nån kamera i. Så jag stoppade den å startade den igen å då funkade det. ska starta om datorn å testa lite, men nu vet jag iallafall vart jag ska greja om det blir knas igen. Tack för jag slapp formatera.
 
ANNONS