Annons

Alpha-Channels

Produkter
(logga in för att koppla)

badanaken

Medlem
Hej alla där ute!

Skulle vara ytterst tacksam om någon vet följande om alpha-channels.

::: När jag gjort "färdigt" min bild i fotoshop genom att konvertera en färg till svartvitt via lab-mode och sen slängt ut a-b kanalerna och sedan gjort den till svartvitt-mode igen blir det allt som oftast jävligt bra konverterat.

Men när jag sen har dragit i kurvor m.m och ska spara vet jag inte om jag ska välja att spara alpha-kanalerna oxså eller spara utan.

Vad är skillnaden. Just nu sparar jag både med och utan. Ser ingen skillnad i bilden förutom när jag kör slideshow då bilderna med alpha-kanaler kvar blir märkbart mörkare vilket drar ner bilderna en del. Blir det så om jag skriver ut oxså eller är det bara för slideshowprogramet inte kan hantera kanalerna.

Det är lite komplext hela inlägget men om någon vet något eller har något tips är det till stor hjälp.

Vänligen
Jacob
 

stefohl

Aktiv medlem
badanaken skrev:
Men när jag sen har dragit i kurvor m.m och ska spara vet jag inte om jag ska välja att spara alpha-kanalerna oxså eller spara utan.

Vad är skillnaden?
Gå in och titta i din kanalpalett. Där finns dina alfakanaler. Det är dina sparade markeringar och kan alltid slängas om du inte ska återanvända dina markeringar.

Stefan
 

badanaken

Medlem
Tack Stefan.

I princip är det som att platta bilden som man gör med lager när den är färdigbearbetat?

Nu har jag lite mer koll..

Tack än en gång
 
ANNONS