Annons

Ny skärm, men vilken??

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Jågas

Aktiv medlem
Hejsan

Jagt funderar på att byta ut skärmen som är en standardskärm mot någon som är mer anpassad till bildbehandling. Jag har dock ingen aning om vilken men vill helst inte kosta på mer än 5-7000:-. Kan någon ge tips och samtidigt tala om varför just den skärmen fungerar bra??? Det har funnits liknande trådar tidigare i forumen men inga som riktigt gett mig de svar jag behöver.

Thomas
 

prinsen

Aktiv medlem
Jag kör med en 21" Trinitron skärm. Flat.
Mycket bra.
Men den kostar lite mer.
Den finns i 19" storlek åsse.

Adam
 

mrsandin

Aktiv medlem
Rekommenderar starkt Samsungs NF serie (NaturalFlat). Det sitter trinitron bildrör i dem.. ruskigt bra skärmar.. köp en 19 eller 21 tum.. annars är Eizo:s och Sonys skärmar underbara
 

dsmannen

Aktiv medlem
jag rekommenderar väldigt skarpt Sony CPD G-420, en bättre skärm får du svårt att hitta. 19 tummare, kostar kring 7000:-. Knivskarp.
 

Thomas Jågas

Aktiv medlem
mrsandin skrev:
Rekommenderar starkt Samsungs NF serie (NaturalFlat). Det sitter trinitron bildrör i dem.. ruskigt bra skärmar.. köp en 19 eller 21 tum.. annars är Eizo:s och Sonys skärmar underbara
Jag trodde att det satt ett diamondtron rör i Samsung?? Men det kanske inte spelar någon roll, vad är egentligen skillnaden mellan trinitron vs diamondtron???
Hur tycker du annars Samsung står sig i förhållande till SOny och Eizo, är det värt mellanskillnaden???
 

Walle

Aktiv medlem
När det gäller Samsungs NF skärmar kan jag bara ge tummen upp!

Har två stycken Samsung SyncMaster 900 NF, och båda är super!
Jag är inte hundra på nuffran...kan vara 950 NF..kan inte kolla på skärmarna då båda står på Miami beach för tillfället...Här hemma I sverige har jag en SyncMaster 900SL Plus. Inte alls lika bra...

En viktig sak att tänka på är skärmens uppdaterings frekvens. Ju högre desto bättre.
Men Jag tycker att 85hz är minimum.
Givetvis så måste grafikkortet stödja samma uppdateringsfrekvens..

Samsungs SyncMaster skärmar har bra uppdateringsfrekvens.

Om man kör Win2000 så är standard uppdateringsfrekvensen 60hz, ett jäkla flimmer...vet inte om man kan ändra den om man har servicepack två eller tre, utan servicepack kan man i alla fall inte göra det. Då kör man istället ett fint litet program som heter Powerstrip. Det låter dig manuellt ställa uppdateringsfrekvensen (och många andra inställningar). Man kan t.ex. "överklocka" skärmen...min skärms specifikationer säger att den klarar 130hz i 800*600, men jag kan köra den i 147.4587hz i 800*600. I 1280*1024 kör jag oftast 85hz, men kan köra lite högre..
 

prinsen

Aktiv medlem
min 21" kör jag på 100hz och i antingen 1280*960 eller 1600*1200 i 100hz.
Det är ett minimum tycker jag.
Jag har valt att köpa en bra skärm eftersom att jag anser att det är viktigt när jag kör mitt digitala mörkrum i datorn. En skärm köper man ju inte varje dag.

Väl spenderade 11,000:- tycker jag.
Snart kommer mitt nya grafikkort också Det är ett ATI Radeon 9000 Pro med 128mb minne.
 

Thomas Jågas

Aktiv medlem
Walle skrev:
När det gäller Samsungs NF skärmar kan jag bara ge tummen upp!

Har två stycken Samsung SyncMaster 900 NF, och båda är super!
Jag är inte hundra på nuffran...kan vara 950 NF..kan inte kolla på skärmarna då båda står på Miami beach för tillfället...Här hemma I sverige har jag en SyncMaster 900SL Plus. Inte alls lika bra...

En viktig sak att tänka på är skärmens uppdaterings frekvens. Ju högre desto bättre.
Men Jag tycker att 85hz är minimum.
Givetvis så måste grafikkortet stödja samma uppdateringsfrekvens..
Hur kollar man sitt grafikkorts maximala uppdateringsfrekvens?? Är det (windows 98) via inställningar/kontrollpanelen/bildskärm/ ....../kort och slutligen uppdateringsintervall? I så fall klarar mitt grafikkort endast 85 Hz och Samsungs max uppdateringsfrekvens ligger väl någonstans över 100 Hz?? Är det då ingen idé att köpa en bättre skärm innan jag har en bättre dator och grafikkort (datorn är från 98)????


Thomas
 

Thomas Jågas

Aktiv medlem
LaCie Electron 19" blue III monitor

Tack för alla tips hittills!!
Min lokala handlare rekommenderade LaCie Electron 19" blue III monitor. I pris hamnar den någonstans mellan Sony´s och Samsungs 19". Den skall tydligen vara vanlig bland folk som jobbar med grafik o dyl. Kan någon dela med sig av sina erfarenheter av denna skärm???
 

prinsen

Aktiv medlem
Jag har aldrig hört talas om detta märke.
Rekomenderar att du i allafall kollar vilket bildrör som sitter i den. och vem som är huvud tillverkare av denna skärm.

Adam
 
Senast ändrad:

Walle

Aktiv medlem
Thomas: nej, tyvär är det inte så enkelt.
Det är där du kan ställa in uppdateringsfrekvensen i windows 98.

Grafikkortets maximala uppdateringsfrekvens är inte så enkelt att få reda på om du inte vet vad du har för grafikkort.

Rent tekniskt sett så är den maximala uppdateringsfrekvensen RAMDAC'ens hastighet (I pixlar per sekund) genom totala antalet pixlar. (Totala antalet pixlar är bredd*höjd...givetvis).

Vet du vad det sitter för grafikkort I datorn?
 

Walle

Aktiv medlem
Glömde att nämna: Med programmet som jag nämnde så kan man ställa in upplösningar och uppdateringsfrekvenser som normalt inte stödjs av windows.
 

Thomas Jågas

Aktiv medlem
Jag antar att bildskärmskort och grafikkort är samma sak. Om inte har jag totalt blottat min okunskap om datorns inre!
I min dator sitter ett kort från senare delen av 90-talet tillverkat av Leadtek Winfast 3D S320. jag vet inte vad det egenligen säger om uppdateringsfrekvensen???
 

Walle

Aktiv medlem
Japp, bildskärmskort och grafikkort är samma sak.
Jag ska kolla upp Winfast 3D s320 imorrn. återkommer
 

Elenor

Aktiv medlem
Finns det inga BRA plattisar?

Jag sitter med en sex år gammal 14" skärm, som skiftar i både grönt och gult med ett lite "flap" emellanåt, om den inte slocknar så man får sopa till den vill säga... :(
Har dock inte plats för någon djupare skärm, det är trångt redan nu, så jag vill helst ha en platt modell.
Finns det inga bra sådana? Sambon vill kunna spela, jag vill köra bildbehandling, och ekonomin är väl inte sådär superb, annars skulle det kanske inte vara några problem. Tror den absoluta smärtgränsen ligger strax under 10 000 kronor, helst mindre ändå, men för rätt skärm så får vi väl banta hushållsbudgeten i några månader....
Tacksam för förslag, när ni nu ändå pratar bra skärmar och jag till min förvåning bara hittar djupa modeller?
Kramar / Ellen
 

Walle

Aktiv medlem
Rekomenderar amsolut Samsung SyncMaster 900SL Plus.

Har en sån själv. Jämnfört med mina andra Syncmaster monitorer , 900NF, så är den inte lika "bra", men den har ett så kallat "shortneck" bildrör, altså ett bildrör som är väldigt kort.
Inte riktigt lika kort som en 14 tummare, men väl som en 15-17 tummare. Bra uppdateringsfrekvens. Och så är den ganska mycket billigare än en platt 19 tummare..Jag köpte min för ca 4500 kronor. (ny).

Tilläggas bör att jag har absolut noll erfarenhet av tft monitorer.
 

prinsen

Aktiv medlem
Ett Winfast 3D s320 är ett tnt vanta kort,Som klarar följande upplösningar
Resolution
Color
Refresh Rate

640x480
256/65K/16M
60 - 240

800x600
256/65K/16M
60 - 240

1024x768
256/65K/16M
60 - 200

1152x864
256/65K
60 - 170

1152x864
16M
60 - 150

1280x1024
256/65K
60 - 150

1280x1024
16M
60 - 120

1600x1200
256/65K
60 - 100

1600x1200
16M
60 - 85

1920x1080
256/65K
60 - 85

1920x1080
16M
60 - 85

1920x1200
256/65K
60 - 85

1920x1200
16M
60 - 75

2048x1536
256/65K
60 - 75

Enligt denna sida
http://www.leadtek.com/s320II.htm


Men det kanske inte skulle skada med ett nytt grafikkort i allafall.

Jag rekomenderar ett ATI Radeon 9000 med 128mb DDR ram på.
ett mycket prisvärt kort
Det finns för 1090 på www.komplett.se

Adam
 

felle

Aktiv medlem
Jag sitter med en SyncMaster 900NF som jag är rätt nöjd med. Dock har jag lite problem med färgskiftningar. Jag har en kompis som använder en Sony 19tum som absolut känns skarpare men också tightare i yttermåtten. Den skulle jag satsa på idag om jag fick chansen igen.
 

jharmala

Avslutat medlemskap
Ursäkta mig

Om jag fårstått tråden rätt så diskuterar ni glasrör ännu.

Min erfarenhet är i alla fall att färgdjupet är på en helt annan nivå i en TFT-skärm.

Prisbilden har dessutom ändrat totalt, så att vi säljer endast en tredjedel glasrör numera, på företagssidan ännu mindre.

T.ex. en 17" TFT (motsvarar en 19" glasrör i sebar yta) kostar ca. 600 euro inkl. 22% moms. i Finland.
 
Senast ändrad:
ANNONS