Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera Elements databas, tex till Bridge?

Produkter
(logga in för att koppla)

bumerang

Avslutat medlemskap
Jag har just börjat fotografera digitalt och inser behovet av att sortera upp bilderna ordentligt.

Jag har testat en rad program för sortering och bearbetning, men har bestämt mig för att Elements 4 täcker mina behov rätt bra. Jag vill kunna tagga och betygsätta på ungefär det sättet och jag vill gärna redigera med ungefär samma handgrepp som i CS2 utan att betala det priset.

En fördel som tex Bridge och Picasa har är att de scannar verklig data i filsystemet istället för att underhålla en intern databas som i Elements (Access!). Jag tror att Bridge lägger alla taggningar i själva filinformationen vilket gör att de behålls även om man byter program.

Är det dumt att börja köra Elements? Finns det risk att jag låser in mig i ett hörn genom att lägga ner mycket tid på att dokumentera mina bilder, tid som sedan kan gå förlorad om jag i framtiden byter program????

Finns det program som kan konvertera i det här fallet Elements databas information och skjuta in den som metadata i filerna? Klarar tex Bridge av att importera full information från Elements?
 
ANNONS