Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ändra storlek på flera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

BjörnB

Ny medlem
Sitter med ca 3000 bilder som ska ändras till 72 dpi och 12x9 eller 9x12cm. Har spelat in ett makro som tar hand om upplösningen och även sköter om Grupperingen. Men finns det ett smart sätt att slippa ändra storleken bild för bild?
Databasen tar max 12x9 eller 9x12 beroende på om bilden är "hög" eller "bred".
Finns det någon funktion som "känner" av bilden och därefter kan ändra till rätt mått?

Tacksam för svar
BjörnB
 

prinsen

Aktiv medlem
Breezebrowser har en funktion där du kan skapa
webalbum. I den så kan du även ställa in hur programet ska klippa ner bilder och vilken komprition som ska användas.

Kan det vara något?
www.breezesys.com
 

BjörnB

Ny medlem
Hej.
Tack för alla svar, ska kolla upp era tips.
Men jag undrar om det går att använda PS 6.0 förr detta problem. Vore skönt om man slapp använda fler program än nödvändigt.
Men måste man så måste man.

BjörnB
 

nicemd

Aktiv medlem
BjörnB skrev:
Men jag undrar om det går att använda PS 6.0 förr detta problem.
Kolla File/Automate/Batch... så kan du köra ditt macro på alla filer i en katalog.


Under automate finns också funktionen "FitImage" som du kan lägga i ditt macro för att hantera liggande/stående format.

Niclas
 

Linmajon

Aktiv medlem
BjörnB skrev:
Sitter med ca 3000 bilder som ska ändras till 72 dpi och 12x9 eller 9x12cm. Har spelat in ett makro som tar hand om upplösningen och även sköter om Grupperingen. Men finns det ett smart sätt att slippa ändra storleken bild för bild?
Databasen tar max 12x9 eller 9x12 beroende på om bilden är "hög" eller "bred".
Finns det någon funktion som "känner" av bilden och därefter kan ändra till rätt mått?

Tacksam för svar
BjörnB
En bildfil i datorn består >enbart< av ett antal pixlar horisontellt och vertikalt. Dpi och storlek(i cm,mm eller vadsomhelst) existerar inte överhuvudtaget, Har du minskat storleken på bilden är det klart.
Om du ska skriva ut en bild med 72dpi och den ska vara 12x9cm ska bilden vara 340x255 pixlar.
Då blir den inte särskilt detaljrik kan jag lova... I ex. photoshop kan man ange dpi, storlek etc. vid omskalning, men det är bara ett slags räkneverktyg.
På skärmen ser en 340x255 pixlars bild ganska OK ut.
 

ola-hansson

Aktiv medlem
Det ska funka om du har det som ett steg i PH. Jag har ett macro som fixar till bilder från digitalkamera till att montera in i Quark. Storlek, ICC-profil (Euroscale) (CMYK) storlek på bild och usm. Sedan är det bara att automatisera under arkiv-menyn. (Välja "utgångsmapp" och destinationsmapp)

Lycka till
/Ola
 

BjörnB

Ny medlem
Tack för svaren.
Tänkte inte på det där med pixlar. Det är ju självklart. Allt fixat med Automatiserat-anpassa bild.

BjörnB
 
ANNONS