Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Katogprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Hej

Jag kör med Faststone idag, men jag har inte upptäckt någon funktion som gör att man kan hitta/katalogisera/söka framförallt då söka bilder!

Skulle vilja att man kan tagga bilden med vissa ord och sedan söka dem via programet och få fram endast bilder som blivigt taggade med just det ordet!

Finns denna funktion i faststone? Eller finns det någon annan gratis/billig programvara som man kan använda?
 

Midhrafn

Aktiv medlem
Windows XP! Bara att lägga taggen i filnamnet så slipper man låsa sig till program med egna specifika databaser som är hopplösa att konvertera till ett annat framtida programs databas. Har du till exempel Photoshop CS så har filläsaren där en riktig bra funktion för att döpa om i grupp, Acdsee har en hyfsad döp om i grupp funktion i version 5 som säkert är förbättrad i nyare versioner. Går förstås också att döpa om i grupp i ett utforskarfönster också. Vet tyvärr inget om Faststone så där kan jag inte hjälpa dig.
MVH/Tommy
 

avslutat2

Aktiv medlem
Om du söker på "keyword" eller "nyckelord" här i forumet får du säkert en massa info om program som kan hantera den typen av data och sökningar.

De mer avancerade katalogiseringsprogrammen kallas DAM, digital assets managment (med risk för felstavning). Titta till exempel på iView Media Pro och Extensis Portfolio. I de programmen kan man hantera nyckelord men även annan metadata som genereras i kameran eller som man själv skriver dit.


//J
 

Stina.D

Aktiv medlem
Midhrafn skrev:
Windows XP! Bara att lägga taggen i filnamnet så slipper man låsa sig till program med egna specifika databaser som är hopplösa att konvertera till ett annat framtida programs databas.
MVH/Tommy
Om man använder katalogprogram som stödjer IPTC-standard och som har funktionen att skriva ner alla metadata i bildfilen, så behöver man inte bekymra sig för framtida byte av program.

Att lägga nyckelord i filnamnet är inget jag rekommenderar.
 

Midhrafn

Aktiv medlem
Du får gärna utveckla varför du inte rekommenderar nyckelord i söknamnet.

IPTC är kanon om man skickar bilder vidare (jag säljer inga bilder)men jag tycker personligen det kändes mera tungjobbat att hålla på med det än metoden jag föreslog när man kommer hem med stora volymer bilder. Poängterar att jag snackar om indexering av en betydande mängd bildfiler på HD. En liten obetydlig detalj är att det inte går att använda IPTC fält på en raw fil om man nu har behov av det.
MVH/Tommy
 

avslutat2

Aktiv medlem
Men blir det inte hiskeligt långa filnamn om man ska få plats med nyckelord och kanske dessutom datum och namn?

/J
 

Midhrafn

Aktiv medlem
He he jovisst men jag störs inte av det. Här är iaf ett exempel på filnamn: img_7422_060828 marma_Gråtrut_Larus Argentatus_Juv.jpg
BTW så var det Omar B som tipsade om detta i en tråd eller om det stod på hans webbhem kanske. Tack för det Omar!
 

cowboy

Aktiv medlem
OT, men kanske bra att veta

Midhrafn skrev:
En liten obetydlig detalj är att det inte går att använda IPTC fält på en raw fil om man nu har behov av det
Visst kan man väl knappa in IPTC-info i en rawfil?
Kanske i o f s inte från de program som nämns ovan (och som jag inte har någon erfarenhet av).

Om man taggar en NEF i Photo Mechanic kan man läsa IPTC-informationen i NEF-filen i Capture One, Adobe Photoshop, Nikon Capture och iView MediaPro (men inte FotoStation 4.5 eller IrfanView 3.97) och kanske fler program.

När man gör samma NEF-fil till TIFF eller JPG (Capture One > Photoshop CS) hänger IPTC-informationen med och kan läsas i de av ovanstående program som stöder TIFF och JPG (allihop utom Capture One som inte stöder TIFF och som bara stöder JPG halvdant, om man gör "save for web" i Photoshop försvinner ITPCn men om man väljer "save as" bevaras infon).

Detta oavsett om man flyttar filerna (NEF, TIFF eller JPG) kors och tvärs mellan olika datorer, flyttar runt i filstrukturen, e-mailar dem osv.

Nu kanske IPTC-infon inte bakas in just i själva NEFen (vad vet jag?) men infon hänger med i behandling och konvertering utan att man ska hålla reda på någon separat extrafil eller annat pillande, och är sökbar i de katalogprogram jag använt - jag gillar iView MediaPro bäst.

Funktionen har en prislapp: Photo Mechanic 4 kostar USD 150. Finns säkert billigare eller kanske gratis program med liknande funktion för den som letar, installerar, provar och avinstallerar.
Tror dock inte det finns något bättre eller mer beprövat än PM för att lägga in IPTCinfo i massor av bilder snabbt.
 

Midhrafn

Aktiv medlem
Jovisst alla metadata och IPTC finns i rawfilen men i PS CS kan jag inte lägga till. Programmet säger bara nå't om att filen inte extraherats, jag har provat några gånger av nyfikenhet. En bra grej med IPTC i rawfilen skulle kunna vara vid backup på cd rom t.ex, i det långa loppet spar man in lite skivor om man har mycket att backa upp. Fast om jag nu skulle behöva göra så någon gång så har jag ju redan mina långa filnamn som syns direkt i utforskaren utan att göra en sök på nyckelord.
MVH/Tommy
 

nabbor

Aktiv medlem
Re: OT, men kanske bra att veta

cowboy skrev:
Visst kan man väl knappa in IPTC-info i en rawfil?
Kanske i o f s inte från de program som nämns ovan (och som jag inte har någon erfarenhet av).

Om man taggar en NEF i Photo Mechanic kan man läsa IPTC-informationen i NEF-filen i Capture One, Adobe Photoshop, Nikon Capture och iView MediaPro (men inte FotoStation 4.5 eller IrfanView 3.97) och kanske fler program.
Det här var intressant. Någon som vet om det funkar med Canons CR2-filer. Är det bara Photo Mechanic som klarar tagga raw-filer? Borde ju finnas fler.
Kommer det att fungera i Lightroom?
 

Stina.D

Aktiv medlem
Hos mig går det utmärkt att tagga en RAW-fil i iView Media Pro, skriva ner taggarna i filen, öppna i PhotoShop Elements 3 på Mac, läsa taggarna, skriva in fler taggar, spara som psd, lägga in iView och få med alla taggarna. Till och med svenska tecken blir rätt rakt igenom!
 

cowboy

Aktiv medlem
Hur sparar du i iViewMedia Pro?

Stina.D skrev:
Hos mig går det utmärkt att tagga en RAW-fil i iView Media Pro, skriva ner taggarna i filen,.....
Stina,

Jag experimenterar lite med att lägga in IPTC i NEF-filerna från de andra programmen (än Photo Mechanic som jag är van vid),

Efter att du skrivit ner den text du vill ha i "annotations" i paletten "info", hur trycker du sen för att spara den till NEF-filen?

Jag kör Windows XP.
 

PetFish

Aktiv medlem
IPTC i NEF - liten varning

Vill bara varna er lite, men reserverar mig för att ha dragit fel slutsatser ...

Jag håller på och utvärderar IMATCH och snart även iView. Jag ville se hur IMATCH tar hand om IPTC som redan finns i NEF filen, IMATCH varnar för att man tillför IPTC till NEF på egen risk. Detta lät avskräckande så jag tänkte att jag kunde ju använda Nikons egen programvara Capture NX (1.01 eng) för detta (som jag för övrigt oxå utvärderar).

Jag markerar i Capture NX (1.01 eng) multipla NEF filer samt skriver in lite keywords, annan infomration och sparar. Efter att jag sparat slutar Acrobat Reader att fungera, den rapporterar att core.dll inte fungerar. CHKDSK rapporterar att disken är skadad och försöker åtgärda detta men det förvärrar bara problemet. Det enda som återsår att göra är ta fram sin Ghost backup och återställa disken.

Efter att ha gjort restore två gånger är jag ganska säker på att det (direkt eller indirekt) är Capture som är boven i dramat.

Jag har läst och hört en hel del om iView så det är väl den jag är mest sugen på bl.a. för att den även skriver IPTC till NEF filer, nu börjar jag dock fundera på om det är en bra ide att göra så.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Nänä, jag låter inget peta i mina NEF-filer. Förr kunde jag låta Nikon Capture spara info i dem, men jag har tappat förtroendet för Nikons mjukvarusupport så nu får det vara (i övrigt har jag bara lovord att säga om Nikon).

Jag kör Imatch, men är lite missnöjd med prestandan. På senare tid har det börjat ta en evinnerlig (10 minuter) tid att uppdatera en katalog med nya filer om det ligger 500+ filer i den tidigare. Dessutom tycker jag att användarinterfacet är kantigt, och jag är lite rädd för hur det ska bli i framtiden med tanke på att det är ett enmansprojekt. Visserligen finns förutsättningar för att migrera informationen till andra system, men det kostar tid.

Jag tittade på Iview, men konstaterade sorgset att microsoft köpt upp det, och då kan jag ana vart det barkar. För min del ser den framtiden jobbig ut.
Så nu intresserar jag mig för Extensis Portfolio, fast prislappen för allt jag önskar blir för hög. Jag kanske testar den överkomliga varianten och ser om jag kan bli nöjd med den.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Jo, microsoft brukar lägga till så mycket "finesser" i sina program att jag tycker de blir helt oanvändbara.
 
ANNONS