Annons

Hur kan man rädda den här bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Jag misstänker att detta problem har behandlats här tidigare, men jag hittade inget när jag sökte.

Hur som helst så har jag en bild som jag tog för länge sedan med min pappas gamla Chinon-kamera. Jag glömde dock att ställa in blixten rätt och motivet blev en aning överexponerat, men jag gillar bilden och skulle gärna fixa till den lite med Photoshop.

Lite osäker på vilka metoder och verktyg som gör jobbet bäst dock.

Några tips?
 

Bilagor

js1

Aktiv medlem
Inget proffs men lita bättre iallafall.

Duplicera lager - blandningsläge multiplicera
Upprepa 3ggr
Måla fram de mörka delarna med lagermask.
Kopiera masken mellan lagren.
Avslutat med ett justlager för färgmättnad.
 

Bilagor

Estethia

Aktiv medlem
har du skannat en kopia eller negativet?
jag tror det går att hämta mycket från negativet eftersom det går att felexponera några steg med färgfilm (om det nu inte var dia förstås), så börja där.
 

riotsurfer

Aktiv medlem
Scannat från dia

Lämnade in ett rejält lass med gamla diabilder till Odenlab så jag kunde inte trolla någonting vid själva scanningen.
 

Estethia

Aktiv medlem
ah. ja då ska du nog inte förvänta dig så mycket av resultatet.
men kan du låna negskanner av nån så rekommenderar jag att du skannar diat själv.
 

raderad12

Aktiv medlem
Jodå, nog gick det att få bättre, men inte riktigt bra eftersom det är väl så utbränt av blixten/mättat. Jag instämmer också i vad andra sagt angående scanningen, jag tror också att det finns mer att hämta med en mer minutiös sådan.
 

Bilagor

machin

Medlem
Hej, tänkte ge ett bidrag.. mitt blev sådär.. går att göra mycket bättre antagligen med mer jobb.

Jag använde de flesta hjälpmedel i photoshop till detta så det går inte riktigt att redogöra för hur jag gjorde exakt, men om du gillar resultatet kan jag skriva några tips..
 

Bilagor

Snarf

Aktiv medlem
Skuggor/högdagrar fixade, färger korrigerade, ngt brusreducerad i NI, fyllt i de nästan utfrätta hudpartierna med lite lite brun hudfärg. Nivåer och slutligen lite skärpa. Ngt beskuren...
 

Bilagor

determin

Medlem
Här kommer ett utsnitt som exempel på vad man kan göra med kurvor. Först direkt på orginallagret och sedan i ett nytt lager där jag petade med varje färgkanal för sig och valde multiplicera och drog ned opaciteten lite. Som den är nu är den inte målad, utan det är den informationen som fanns kvar i bilden.

Skulle jag redigera hela bilden så skulle jag markera förgrunden med lassot och sedan använda mycket ludd - 250 pixlar för den stora bilden. Sedan ställa in kurvorna för förgrunden, vända på markeringen och ställa in kurvorna för bakgrunden. En variant på slutet skulle kunna vara att med en liten, luddig och oval markering fixa kurvorna på varje ansikte för sig.

Kurvorna kan vara ganska tålamodsprövande, men ibland är det värt det.
 

Bilagor

Estethia

Aktiv medlem
roger, jag vet inte vad du har för skärm men jag misstänker starkt att den inte är kalibrerad.
din bild är alldeles gulgrön. ser typ crossprocessad ut, dvs har ett extremt färgstick.
 
ANNONS