Annons

Fel på min skärm? Hur ska jag lösa detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sara

Aktiv medlem
Hejsan!

Har laddat upp en massa bilder under ett par månader och har inte haft några problem alls...tills idag...
Jag har fotat med svart bakgrund och papperskopiorna+ scanningen och bilderna i min dator ser helt ok ut...(helt svart bakgrund som smälter samman med tröjor osv...)
Men! De snälla personer som varit inne och kommenaterat bilderna har alla sett någon linje eller kant i bilden, något som jag inte ser här....
Hur löser jag detta? Lite svårt att fixa till nåt som jag inte ser...Kan någon kunnig och snäll person titta på bilderna och säga vad det kan bero på och vad jag ska göra å¨t det? Vill ju att de ska se ut som här, som kopiorna...
jaja, tack på förhand iallaf...
Mvh, Sara Landstedt
Ps) Bilderna jag talar om ligger i albumet som heter: Porträtt. (sofia, madeleine och händer heter bilderna)
Tack o hej!:confused:
 

acke

Avslutat medlemskap
Om du inte ser något på papperskopiorna så måste det ju vara scannern som strular. Det ser ut som om ränderna ligger på ungefär samma ställe i alla bilder. Det tyder i så fall på att det är några enstaka sensorer i scannern som inte mår bra.

Kolla på de äldsta inscannade bilder du har. Finns ränderna där oxå?
Gör det någon skillnad om du scannar blankt eller matt papper?
Kan det vara något annat skumt ljusläckage? Gör det någon skillnad om du har tänt eller släckt i rummet?

Först måste du förstås justera skärmens brightness/contrast så att du ser ränderna...
 

NamNam

Aktiv medlem
Varför du inte ser den gröna randen bero på att man har olika brightness på sina skärmar. Om du testar och öka brightness på din skärm så ser du den gröna randen. Detta bero på inscanningen. Du kan ha haft någon pågående aktivitet i bakgrunden när du scannade in bilden.
Om du scannar in biler som är svart/vita i RGB läge, försök och testa och scanna in bilderna i grayscale-mode. Du kan alltid göra om grayscale till RGB senare i något redigerings program som photshop.
 
ANNONS