Annons

Ramar runt bilden.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sture E.

Aktiv medlem
Jag har sett att en del av medlemmarnas bilder har försetts med ramar och lite skuggning runt. Tycker att detta är mycket snyggt, men jag har inte en blekaste aning om hur man gör!
Nån som har lust att informera mig om hur man går tillväga?
(program jag kan få tillgång till är Photoshop CS och ACDSee)
 

light

Aktiv medlem
Sture E. skrev:
Jag har sett att en del av medlemmarnas bilder har försetts med ramar och lite skuggning runt. Tycker att detta är mycket snyggt, men jag har inte en blekaste aning om hur man gör!
Nån som har lust att informera mig om hur man går tillväga?
(program jag kan få tillgång till är Photoshop CS och ACDSee)
Ja, skuggning runt foton är snyggt. Jag skulle också bra gärna vilja veta om det går att skapa sådant i Paint Shop Pro X. Någon som vet?
 

Sture E.

Aktiv medlem
Jag får tacka så mycket för den snabba hjälpen, jag testade och lyckades utan problem. Vet du även hur man gör en skuggning runt ramen?
 

Amablabam

Medlem
Har inte superkoll på Photoshop, men jag tror jag skulle göra typ såhär.

Gör klart hela bilden, med ram och allt. (bild 1)

Skapa en ny bild (bild 2) med vit bakgrund som är lite större än den färdiga bilden.

Dra in den färdiga bilden (bild 1) i den nya bilden (bild2, den som bara har en vit bakgrund)

Nu får du ett nytt lager på den nya bilden (bild 2), dels bakgrunden som är vit, och lager 1, som är bilden med ram (bild 1)

Högerklicka på lager 1 och välj blandningsalternativ, där väljer du skugga och därifrån får du trixa vidare själv...

Hoppas det inte blev en allt för rörig beskrivning. Troligtvis är det inte bästa sättet att fixa lite skugga, men det är en varian av det.

Ni som är Photoshop gurus kan säkert tipsa om bättera alternativ.
 

falke

Aktiv medlem
Jag använder gratisprogrammet Faststone för att hålla ordning på mina bilder, lägga på vattenmärke och skugga. Integrerar bra med Photoshop CS2 som jag använder för övrigt.

Här finns enkla snabba och konfigurerbara funktioner för detta som gör att jag föredrar det framör Photoshop för just detta.

Suveränt program som jag varmt rekommenderar! Kolla på mina bilder om du vill se exempel.
 
ANNONS