Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort störande ögonreflexer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rocksteady

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tagit en del porträttfoton av en kompis i utemiljö men upplever att det på en del av fotona finns störande ögonreflexer. t.ex. http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=770642&target=_blank
finns det något sätt man kan fixa det på så att det ser bra ut?
är det lönt att försöka klippa in ögon från en annan bild som inte har samma reflexer?

jag känner att jag får inte ett naturligt resultat med klonstämpel.

finns det något man kan tänka på i fortsättningen för att slippa dessa reflexer (förutom att byta miljö såklart). alltså upplättningsskärmar eller så?

MVH / Albin Grind
 

KattenPejst

Aktiv medlem
Hur gör du när du klonar bort reflexerna? Själv skulle jag välja blandningsläget "Darken" samt en opacitet på cirka 30% på penseln för att lugnt och försiktigt ta bort reflexerna.

Att klippa in ögon tror jag inte på.
 

Rocksteady

Aktiv medlem
jag klonar i normal och ganska kraftig opacitet. därav resultatet kanske. jag ska testa din metod.

inklippning av ögon känns lite för extremt tycker jag med.
 

Rocksteady

Aktiv medlem
det funkade precis som jag ville.
tack henrik.

min första tanke var att ta bort reflexerna helt och hållet med det såg mycket bättre ut att bara dämpa dom en del.

MVH / Albin Grind
 

Estethia

Aktiv medlem
man ska inte ta bort eller dämpa ögonreflexer för mycket.
ögat är ett vått material och ska blänka.
dämpar man reflexerna för mycket eller tar bort dom ser personen genast död ut, eftersom ögat då har "torkat".
blänk ger liv i ansiktet helt enkelt.
 

Rocksteady

Aktiv medlem
jag håller med att de inte ska försvinna helt, men i mitt fall var blänken så störande att man knappt såg ögonfärgen. efter lite dämpande med klonstämpeln inställd på darken med 50% opacitet fick jag ett önskat resultat.
 
ANNONS