Annons

150-kronors Agfa Silette pronto

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalleponken

Medlem
Chansade och köpte en äldre kamera på loppis i dag. Skicket verkar vara bra förutom att urverket i den mekaniska självutlösaren kärvar.



Anledningen till att jag köpte kameran är att jag vill kunna fota inom medeltidssammanhang där fotoblixt inte är tillåtet och tänkte att en kamera med lite större optik borde fixa biffen. Jag är student och har inga pengar att lägga ut på en nyare systemkamera och tänkte att detta ändå måste vara ett snäpp upp från min 900-kronors digitala HP eller de engångskameror som jag annars brukar använda.

Det jag undrar är om någon på forumet använt en dylik kamera och vet om det går att få bra bild med den? Vill gärna ha tips av någon gammal räv på analoga kameror.

Jag är helt rudis på manuella inställningar, och är rädd att första filmen blir ganska misslyckad.



Manual: http://www.chromeagecamera.com/SiletteManual1.htm#page24
 

Bilagor

Dalleponken

Medlem
Efter att ha använt den ett par gånger verkar den mekaniska tidsutlösaren börjat fungera, kul! Det finns fyra tider att ställa in, det brukar man ju inte kunna göra ens på nya digitala kameror!
 

Dalleponken

Medlem
Tack för bilden! Jag är lite fascinerad av det här med manuell fokus, att kunna göra närliggande objekt tydliga och bakomliggande oskarpa precis som på bilden du skickade.
 

Urr

Aktiv medlem
Jag råkar ha en sådan kamera. Den är mycket välbyggd i metall och helt ok att plåta med. Ettlyft jämfört med engångskameror. Min egen Silette har ett trelinsigt objektiv (Apotar) med ljusstyrka 3.5. Finns även med den enklare Agnar-optiken. Inte särskilt ljusstarkt med 3,5 om du vill plåta inne utan blixt. Kameran saknar också länge tider. 1/25 är kortast med Pronto-slutaren, som bilden vittnar om att du har. Men B finns ju, men använder du den så krävs stativ.