Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem

Hej.

Som nybörjare i mörkrummet så undrar jag om man kan återanvända fix och stopbad? Vid kopieringen alltså!
Är det någon som har testat lite snygga tonings tekninker? Själv har jag testat AGFA Viradon. Det ger en underbart brunaktig ton. Det är så underbart att man bara vill äta upp bilden:D .

Jag köpte en bok om den sv/v processen. I den ingår en hel del exempel. I vissa av dessa har man skuggat så många olika områden i bilden att man undrar hur många armar personen ifråga har. Är det någon som har lite tips på hur man lättast undviker svåra gymnastiska övningar för att få en snygg bild.
 

Leifen

Aktiv medlem
Hej Peter..

Fix kan du återvenda.
Gjör til vane og ta vare på tunga,begynnelsen på
filmen som du klipper av v/fremkalling av film...
Legg denne i fix`n i ca 3-6 min.Er filmbiten
blank....Da er fix´n ok...

Stoppbad kan du slå ut.
På 1 liter stoppbad bruker du 1 teskje eddiksyre.
Fåes på apotek.Hold nesen vekke når du åpner flasken...
Husk og vern om miljöet vårt.Lever brukt kjemi
til en oppsamlingsplass....

Vis du pröver deg fram vil du oppdage at hendene
er suveren til etterbelysning.Alt etter avstand
fra objektiv til fotopapir..

Du kan også kjöpe modellkitt(barn) dette former
du etter form og störrelse på det som skal etterbelyses.Tre dette på en kinesisk spisepinne
hold dette over og beveg under etterbelysning..
Dette har også med avstand fra objektiv til
fotopapir og gjöre...Ha en god dag...
mvh..leif
 

pgy

Aktiv medlem
Tack för svaret.

Det där med film endan har jag hört att man kan göra för att testa fixet vi framkallning av filmen. Det gäller alltså också vid fixering av papperskopian.
 

Leifen

Aktiv medlem
Hej igjen..
Ja da , men her har det også med type papir og
gjöre.Barytt eller plastpapir.Med plastpapir går det stort sett bra.Barytt trenger lengre tid..
mvh..leif
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Hej!
Vill tillägga lite angående test av fixet som "Leifen" beskrivit...

När du kollat hur lång tid det tar för filmsnutten att klarna i fixbadet, så DUBBLAR du den tiden när du sedan använder fixet för film eller papper.

Det är jätteviktigt att du inte fuskar med fixtiden - en dåligt fixerad bild har sämre hållbarhet.

Toning är snyggt och förlänger dessutom hållbarheten - det gör i alla fall dessa:
*Viradon (brun enbadstonare)
*Selen (enbadstonare som ger i första hand hållbarhet utan färgförändring, i andra hand en djupare svärta, och vid ännu längre tid en plommonlila ton)
*Sulfidtonare (tvåbadstonare - blekning o toning - som ger en mycket hållbar brun ton).

Toningen ger lite olika färg beroende på vilken sorts papper man använder.

MVH
Anneli
 
ANNONS