Annons

Konstig balans på Fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakethesnake

Aktiv medlem
Jag lade precis upp en bild i ett av mina album,
Riksdagen. Jag beskar den i PS innan och tyckte vitbalansen (tror jag det heter) var ok. När man sedan ser bilden här på sidan ser den alldeles för mörk ut. Samma dator och samma skärm är använg vid samma tillfälle. Är det någon som kan förklara detta och vad kan man göra åt det.

mvh

Jacob
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fotosidan gör inget med bilden så länge den är under 600 pixlar i längsta dimensionen. Däremot kan ju webbläsaren göra att det ser lite annorlunda ut, men det kan du ju kolla lokalt genom att öppna din jpeg från hårddisken.
 

jakethesnake

Aktiv medlem
Öppnade bilden som du sa. Där blir den aldeles för mörk, går det att ställa in i Explorer tro?

Eller måste man göra en separat "Fotosidanbild" med en ljusare kopia?
 

jhk

Aktiv medlem
När jag redigerat en bild i photoshop LE och sedan öppnar den i explorer är den alltid lite mörkare.
 

nicemd

Aktiv medlem
Det är viktigt att man konverterar bilden till profilen sRGB för att den ska se bra ut i explorer.


Niclas.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Bilden är, som du säger, lite grådisig.

Prova levels... valet i PS

Du ser att dun kurva är för långt åt höger. DVS det finns inget riktigt svart parti.

Prova pipetterna vit och svart så ser du en stor skillnad där.

Roine
 

Jonasborg

Aktiv medlem
Tvartom

Jag har kalibrerat min skarm sa att fargatergiviningen ar bra. Men mina bilder blir ganska mycket ljusare nar jag lagger upp dem. Jag sparara alla bilder jag ska lagga upp morkare an vanligt.
 

nicemd

Aktiv medlem
jakethesnake skrev:
Ok, så det är inte mycket att göra annat än att ändra bilderna för fotosidan.
Menar du att det blir olika även om du sparar bilden i sRGB?

Om man konverterar bilden till sRGB så har i alla fall jag några problem.

Niclas.
 

kaw

Aktiv medlem
jhk skrev:
När jag redigerat en bild i photoshop LE och sedan öppnar den i explorer är den alltid lite mörkare.

nicemd skrev:
Det är viktigt att man konverterar bilden till profilen sRGB för att den ska se bra ut i explorer.
Problemet med LE är att inte färgprofiler hanteras så då är enda sättet att meka med bilden, granska den i webbläsaren/bildgranskning (Windows: högerknapp->Öppna med->Bildgranskning) och sedan meka igen...
 

pej

Aktiv medlem
nicemd skrev:
Om man konverterar bilden till sRGB så har i alla fall jag några problem.
Det fungerar eftersom det definierar bildens gamma (till 2,2).

Problemet dyker upp med bilder som inte har någon definierad gamma. Då väljer programmet själv ett värde för gamma och där finns den egentliga orsaken till problemet. Man brukar kunna ställa in vilket gamma som ett program ska använda per default. För webben brukar man rekommendera gamma 2,2.
 
ANNONS