Annons

Leica M5?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ascona75

Aktiv medlem
Hej!

Har sökt run lite men inte hittat info om det : (

Det lilla "hjulet" bak på en Leica M5, som är uppdelat i fyra fällt....vad gör det?

Dom olika symbolerna är

trekant (pizzaslice ha ha)

bokstäverna NE

Något som ser ut som ett tjockt utropstecken

Och något som kan vara en sol, eller glödlampa.


Hittar ingen info om vad dom betyder.
Inte ens i instruktionsboken som jag fann via en länk i tråden om leica CL visade dom vad symbolerna var : (

Någon Leicafantast här som vet?


Mvh.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är en påminnelse för vilken sorts film det är man stoppat i kameran. Dagsljus, glödljus, negativfilm, positiv eller liknande.

Jag kan kolla upp mer exakt senare.
 

Ascona75

Aktiv medlem
Erik.

Jo det var den bruksen jag också hittade, och ok jag kanske inte lästa allt.....utan reagerade på att dom inte hade en bild med förklaring som på många av dom andra funktionerna.

Magnus.

Oki, det låter ju rätt logiskt nu när man ser på dom, tackar....och mer info tages gärna emot ; )




Mvh.
 

Ascona75

Aktiv medlem
Oki, lägger ut en fråga till : )

Har letat runt igen och sökt lite på vilka andra objektiv som kan passa förutom Leica orginal.

Har för mig att en del Voigtländer har samma fattning och även en del Cosina mfl.

Finns det möjligen någon här som vet mer? kanske har en lista/länk på mer detaljerat vilka som går var osv.


Mvh.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det finns flera som passar.

Både Voigtländer och Zeiss (till Zeiss Ikon) säljer objektiv nya som passar.

Gamla finns Canon, Nikon, Minolta med flera. Canonobjektiv var populära på 60-talet för sin ljusstyrka.

Med en adapter från skruvgånga till M-bajonett finns det hur mycket gammal optik som helst som passar. Men bland så gamla gluggar är det si och så med bildkvaliteten. Motljus är ofta ett problem om det inte finns antireflexbehandling.
 

andgi

Aktiv medlem
Ascona75 skrev:
Oki, lägger ut en fråga till : )

Har letat runt igen och sökt lite på vilka andra objektiv som kan passa förutom Leica orginal.

Har för mig att en del Voigtländer har samma fattning och även en del Cosina mfl.
Leicas bajonettfattning kallas 'Leica M'(-mount) och ett antal olika tillverkare har gjort objektiv till den fattningen genom åren. Dessutom så kan man via en adapterring även montera objektiv med Leicas äldre skruvfattning, kallas ofta Leica Thread Mount (LTM) eller Leica Screw Mount (LSM) alternativt Leica M39 (ej att förväxla med Zenit M39 fattningen). Det går nog knappt att räkna upp alla tillverkare som gjort optik i LTM-fattning - många är det iaf.

Om du söker på google så hittar du drösvis med information, men bra startpunkter kan vara http://www.cameraquest.com och
http://www.rangefinderforum.com

/Anders
 

Esbjörn

Ny medlem
Leica M5 tillverkades mellan 1971 och 1975 i 33 900 exemplar (50 st i nollserien, 10 700 kromade samt 23 150 svarta).
Pga. att exponeringsmätarens konstruktion kunde/kan INTE en del äldre objektiv användas. Dessa skadar mätaren, enär deras bakre linser når för långt in i kamerahuset.
Dessa är den tidiga modellen av Super-Angulon 21/4 (=alla) samt tidiga modeller av 21/3,4 (=före s.nr. 2473251). Det samma gäller för tidiga modeller av Elmarit 28/2,8 (= före s.nr. 2314921). De två senare kunde (kan?) ombyggas på fabriken!
Dessutom varnas för att använda sex gamla inskjutbara normalobjektivmodeller samt den inskjutbara Elamr 90/4. De är inskjutbara för att spara transportutrymme, men i detta fall (M5s) skadar de mätcellen i inskjutet läge.
Vill man använda andra tillverkares optik på M5, må man därför tänka sig för.
Läsbart om M5 hittar du här:

http://www.cameraquest.com/m5.htm

http://www.kbcamera.com/mreviews.htm

http://www.lausch.com/leica5m.htm

//Esbjörn
 

Ascona75

Aktiv medlem
Väcker liv i tråden lite med updateringen att jag köpt en adapter på E-bay för M39 gänga på M-fattning.

Någon annan som provat denna kombination? och från vilken kamera tog ni ert objektiv?

Var ute på en del loppisar idag, men verkade bara snubbla på M42....hm.....fanns väl i och för sig en adapter till så man kan ha M42 på M39, men det känns för mycket lol.


Mvh.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har bara testat adapter för Canon FD till Leica M-bajonett. Det funkar iaf fint även om canons supervidvinklar blir lite framtunga.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har en Bessa R2 med M-bajonett samt en L med 39mm gänga. Förutom en 35mm med bajonettfattning är min optik 39mm gänga med adapter. Kör 15mm och 21mm från Voigtländer på L-huset, men 21mm har kopplad avst.mätare så den funkar bra med adapter på R2-huset och med mätsökning. Har också en 50mm Voigtländer som jag kör med adapter på R2-huset. Dessutom en rysk Jupiter 8 50mm/2 som funkar utmärkt på R2. Ryska Jupiter-gluggar med 39mm-fattning finns en del av på Tradera och E-bay och är ganska billiga. Min Jupiter-8 50mm har utmärkta prestanda förutom lite distorsion som inte betyder något vid vanlig fotografering. Voigtländers adapters är billigare än Leicas egna och funkar lika bra. Har du automatisk sökarraminfällning på huset krävs dock att du köper adapter avsedd just för den brännvidden. Annars spelar det ingen roll vilken av adaptrarna man väljer, bara den är 39mm-M-bajonett.
 
ANNONS