Annons

Färghantering i Capture One

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla.
Jag sitter och utvärderar lite olika rawkonverterare eftersom jag kommit fram till att Bibble ger lite väl mycket brus i bilderna. De jag har tittat på främst är Capture One LE och Pro. De funkar jättebra förutom i ett avseende: färghanteringen.

Hur tusan ska jag ställa in datorn/programmet för att färgerna i Capture one ska se likadana ut i Photoshop?
Jag har försökt med diverse olika inställningar men har ännu inte lyckats.

Någon vänlig själ där ute som kan ge mig några tips?

/Daniel, som har femtonhundra bröllopsbilder att gå igenom...
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
För PRO versionen;
Under fliken Workflow/Color managment settings väljer du vilka profiler du vill använda.
OBS. markera rutan under Monitor profile, annars använder inte programmet aktuell skärmprofil för visning

När du sedan ska framkalla bilderna från Process/Color managment workflow väljer du den ICC profil du vill att bilden skall få.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

finns även en knapp ovanför bilden som slår på/av färghatering. Kolla den. Öppna ps o C1 o jämför genom on/off på den knappen o se skillnaden.

Roine
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Det var som tusan, en sån knapp finns varken i Pro eller LE-versionen hos mig, visserligen använder jag mac men inte kan det skilja så jäkligt.
Vilken version använder du Roine?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
PC, senaste, 3.7.4, men den har alltid funnits. Kolla i manualen vad det står om den knappen.

För MAC har väl alltid färghantering oavsett program om jag tror rätt. Så då kanske det faller bort, behovet se saker utan färghantering.

Roine
 

stefohl

Aktiv medlem
Dadigan skrev:
Det var som tusan, en sån knapp finns varken i Pro eller LE-versionen hos mig, visserligen använder jag mac men inte kan det skilja så jäkligt.
Vilken version använder du Roine?
CaptureOne är väl det råkonverteringsprogram som har bland de bästa, åtminstone mest flexibla, färghanteringen av dem alla. Du kan välja vilken kameraprofil du vill använda, du kan välja vilken som helst arbetsfärgrymd att konvertera till.

Du väljer kameraprofilen under vitbalanseringsverktyget. Välj här en profil som representerar din kamera.

I Pro-versionen kan du t o m gå in och editera profilen, en funktion som är relativt enkel att använda jämfört med andra råkonverterare.
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
När du valt vilken kameraprofil du ska ha kan du gå över till Process-fliken. Här väljer du samma färgrymd som du har inställd som arbetsfärgrymd i Photoshop.

Stefan
 

Bilagor

LIQ

Aktiv medlem
Jag är Bibble-frälst. Så är det bara.

Därför måste jag fråga Dig: Har Du sett/provat den NoiseNinja-plugin som är inbyggd i Bibble?
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
Jag har valt den profil som finns för min kamera och det blir jättefina bilder -problemet är bara att när jag ställt in AdobeRGB som färgrymd att konvertera till och öppnar bilden i photoshop så stämmer det fortfarande inte i färgerna, de blir liksom mattare...svårt att förklara egentligen.


Vad gäller bibble så visst har jag sett noise-ninja men jag gillar inte riktigt att programmet ger brus i bilder som är tagna på 200 iso där andra program inte ger det...mest en smaksak antar jag.
 

stefohl

Aktiv medlem
Dadigan skrev:
Jag har valt den profil som finns för min kamera och det blir jättefina bilder -problemet är bara att när jag ställt in AdobeRGB som färgrymd att konvertera till och öppnar bilden i photoshop så stämmer det fortfarande inte i färgerna, de blir liksom mattare...svårt att förklara egentligen.
Vad har du för färgrymd i Photoshop. Det verkar som om du inte har en matchning mellan profil i CaptureOne och Photoshop.

Stefan
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
PRova testbilden som följde med C1, der den lika ut, dvs titta på en bild som du inte själv har konverterat så du vet åt vilket håll det kan vara fel.

En tanke bara...
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
stefohl skrev:
Vad har du för färgrymd i Photoshop. Det verkar som om du inte har en matchning mellan profil i CaptureOne och Photoshop.
Jag har Adobe RGB. Jag tror eventuellt att jag kommit på vad som är problemet -jag använder mig av en bärbar dator med extern skärm och det verkar som om den använder datorns profil och inte den externa skärmens vilket gör att bilderna stämmer om jag har programmet på den lilla skärmen, inte den stora.

Detta är ju väldigt synd -någon som har en aning om hur man skulle kunna ändra det?
 

stefohl

Aktiv medlem
Med en Mac kan du göra en profil för båda skärmarna. Jag har inte sett en bärbar PC som det fungerar på, men det kanske finns. Men för alla bärbara Macar fungerar det.

Jag vet inte vad du använder för att profilera dina skärmar, men även med Macs medföljande mjukvarukalibrering får du ju ett bättre resultat än om du inte kalibrerar skärmarna.

Stefan
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
jag kalibrerar båda skärmarna med hårdvarukalibrator och båda skärmarna har olika profiler så det är inte där problemet ligger. Problemet är att jag inte kan tala om för Capture One vilken av monitorprofilerna som den ska använda för visning av bilderna...
 

Damocles

Aktiv medlem
stefohl skrev:
Med en Mac kan du göra en profil för båda skärmarna. Jag har inte sett en bärbar PC som det fungerar på, men det kanske finns. Men för alla bärbara Macar fungerar det.

Stefan
Har du kollat någonting på ATI's Radeon-serie på grafikkort för bärbara. Ati's stationära kort visar sig ju för Windows som dubbla grafikkort, så när man kör en kalibrering med t.ex. Spyder 2 Pro får man välja vilken skärm, programmet hoppar över, och man kalibrerar en skärm i taget. I alla egenskaperna för enheterna ligger det sedan en separat profil per grafikkort/skärm. Och det är olika profiler. Märker man lätt i profile-chooser när man väljer vilken profil som ska vara till vilken skärm. Tycker det borde vara samma på deras bärbara kort, men det kanske det inte är. Har inget sånt att tillgå själv så jag kan testa dock.

Jag kör med en LCD på DVI samt en 22" Diamondtron på VGA.
 
ANNONS