Annons

Arkivkomprimering..

Produkter
(logga in för att koppla)

-Per-

Aktiv medlem
Någon som vet något program som klarar att förminska bilder från flera mappar och lägga dem i nya mappar med samma namn? Jag har provat pixresizer och det funkar mycket bra kan välja att ta med subfolders men utfilerna läggs i en och samma mapp. Skulle vilja förminska och föra över mitt bildarkiv till min macbook och samtidigt behålla mappsystemet.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
prova Easy Thumbnails, du skriver in vilken torlek du vill ha på bilden, vilken kvalitet på jpeg komprimeringen och du väljer var d vill att bilderna ska hamna.. sedan klickar du på start så fixar den allt i ett nafs
 

-Per-

Aktiv medlem
Jag kan inte hitta någon funktion för att behålla mapsystemet, inte ens för att inkludera alla undermappar i komprimeringen till en mapp. Det jag vill slippa är att komprimera varje mapp för sig (ca.500st).
 

Stina.D

Aktiv medlem
En liten undran: vad använder du mappsystemet till? Om det är för att hitta dina bilder kanske du ska fundera på att gå över till ett katalogprogram och börja tagga bilderna på riktigt?

Då försvinner också dina kopieringsproblem och det gör inget att alla bilder ligger i samma mapp.
 

-Per-

Aktiv medlem
Jag har börjat tagga bilderna men det tar lite tid att tagga ett par hundra tusen bilder och om jag vill kunna hitta något under tiden kan jag inte bara förkasta mappsystemet. Dessutom tycker jag att trädsystemet är bra och det går ju alldeles utmärkt att använda båda samtidigt. Jag får helt enkelt fixa ett eget program för komprimeringen hade bara hoppats på att det redan fanns ett..
 

andgi

Aktiv medlem
Om du har ork och möjlighet att trassla med skalprogrammmering och ImageMagick så borde det gå bra att göra något åt det här hållet:

OBS!!! Otestat bash-script!
(Hanterar dessutom bara en nivå av underkataloger..)
Källkod:
cd $SOURCEDIR
for dir in <bibliotekslista>;
do
  if [ ! -d $TARGETDIR/$dir ]
  then
    mkdir $TARGETDIR/$dir
  fi

  for img in $dir/*.jpg;
  do
    convert -resize 400x400 -quality 80 $img $TARGETDIR/$img;
  done
done
/Anders
 
Senast ändrad:

Stina.D

Aktiv medlem
Har precis lärt mig ett nytt trick i iview media pro. Programmet kan skapa nyckelord av mappnamnen.
Så om jag har bilder som ligger i mappen "natur" och i undermappen "blommor" så kan jag be att få två nivåer mappnamn att bli nyckelord.
Fixas via skriptmenyn längst till höger.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Varför inte använda något webalbumprogram?

Nu hag jag inte kört på så sätt som du menar, men om du kör rootkatalogen för dina bilder i J-album så kommer ett webalbum med alla dina bilder att skapas, du bestämmer själv hur stora bilderna skall bli och strukturen kopieras rakt av utan problem.
Enkelt att browsa i en vanlig webbrowser och strukturen ser du hela tiden när du tittar på bilderna.
 
Program som komprimerar mitt mappsystem

Hej.

Har aldrig lagt in en förfrågan så jag vet inte om jag gör rätt. Men hittade denna "gamla" tråd och provar skriva i denna. Min fråga är den samma som åvan men frågar i alla fall eftersom svaren nu är något gamla.

Vad jag vill åstadkomma:
Föra över alla mina bilder i nuvarande mappsystem till min bärbara dator men i förminskad storlek tex 50%.

Eftersom det rör sig om ca 70.000 bilder vore det bästa om man kunde ställa in ett program så att datorn kan göra detta över natten.

Väldigt tacksam för svar på detta och hoppas på någon kunnig medmänniska. ;)

Mvh // Jonas
 
ANNONS