Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interiörfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

raskolnikov

Aktiv medlem
Hej, tänkte starta en tråd där alla kan dela med sig av tips på interiörfotografering. Borde vara intressant i dessa Timelldagar... Så kom med alla tips och råd ni sitter på!
 

Modefotografen

Aktiv medlem
Jag tycker nog att man skall ta trovärdiga bilder! Inga vidvinkel bilder. Man blir ju rätt förbannad när man kommer till en visning och märker att interiören är mycket mindre efter att först ha sett fina stora utrymmen på Internet.
 

Eeros

Aktiv medlem
Vidvinkel är nog A och O tycker jag, men precis som Adam sa, bilderna måste vara trovärdiga. Därför förespråkar jag inga extrema vidvinklar för interiörer om man tar bilder för bostadsmarknaden. Åtminstone inte under 24 mm på småbildsformatet.

Men tar man reklmanbilder på interiörer som inte ska visas upp, så spelar det inte större roll om du använder extremare vidvinkel, bara objektivet är raktecknande. Det är min åsikt. Kom gärna med motargument, jag har ingen utbildning på interiörfotografering, så jag kör endast på fingertoppskänsla.
 

dwargert

Aktiv medlem
Exponeringen är viktig för bildens känsla. Vill man skapa rum och en känsla av yta så tycker jag det är snyggt om man fotar på dagen med befintligt ljus, mät ljuset på golvet så att fönstrena blir utfrätta. Fönsterljuset ger en fin jämn belysning av rätt temperatur. Snyggt om man också har eventuella lampor på i rummet, dessa kommer inte värma ljuset alltför mycket då de ofta är svagare än dagsljuset men man kommer fortfarande kunna se själva ljuskällan vilket är snyggt.
 
ANNONS