Annons

Sälja bilder privat?

Produkter
(logga in för att koppla)

linaphoto

Aktiv medlem
Jag har fått förfrågningar av privatpersoner (inte kompisar, utan för mig okända personer) som vill köpa vissa av mina bilder för privat bruk.

Visst vore det kul att kunna göra dem glada, men det känns knepigt när det gäller privatpersoner - hur gör jag med tanke på upphovsrätt och så? Och vad tar jag betalt? (Det gäller A3-format på färgbilder i just de aktuella fallen.)

Help!
 

steinick

Aktiv medlem
Är det bilder som ska hänga på väggen som konst? Då är det inget problem. Det är samma regler som när du köper ett grafiskt blad eller en målning av en konstnär. (Samma gäller när du köper en bok eller en skiva.)

De har köpt ett exemplar som de kan göra vad de vill med (sälja, förstöra etc), men de får inte tillverka nya exemplar, det får bara den som har upphovsrätten göra (dvs du). I det här fallet har du alltid upphovsrätten till ditt verk.
 

steinick

Aktiv medlem
Japp, priset får du bestämma själv. Signera bilderna på baksidan, det är standard när det gäller fotografier.
 

linaphoto

Aktiv medlem
steinick skrev:
Japp, priset får du bestämma själv. Signera bilderna på baksidan, det är standard när det gäller fotografier.


Så, vad gäller priset.. är det någon som har förslag på hur mycket man kan ta betalt utöver film-, pappers- och andra materialkostnader? Eller tips om hur man ska tänka för att sätta ett pris?
 

steinick

Aktiv medlem
Prissättning är något som många har svårt för. Det finns inget givet sätt att räkna ut priset, men man får nog räkna med olika priser när man säljer privat och i samband med en utställning. Jag anser att 700-800 kr är mimimum för en bild i A3-format (förutsatt att det är en bild som kan antas hålla i många år).

Jag säljer själv bilder, oftast i samband med utställningar: en svartvit bild i 30x40 kostar 2000 kr. Då är den kopierad på barytpapper, processad för maximal hållbarhet och monterad i passepartout. Moms tillkommer.
 
ANNONS