Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica Digilux 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Re: Re: Leica Digilux 3

cw-op skrev:
Fin liten pjäs med bildstabilisering i OBJEKTIVET!? Kockobello - Stabiliseringen ska ju va i huset och ingen annanstans! Det vet ju alla utom Nikon Canon och nu Leica då (c;? JANNE
Jag undrar om det är en systemkamera egentligen med större sensor eller är det en kompaktkamerasensor i huset. Någon som vet.
 

TBStoor

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Leica Digilux 3

paul innergård skrev:
Jag undrar om det är en systemkamera egentligen med större sensor eller är det en kompaktkamerasensor i huset. Någon som vet.
Sensorn är av 4/3 typen/standarden dvs samma som finns i Olympus-husen.
/TBS
 

dJb

Aktiv medlem
Själv är jag lite sugen på D-Lux 3 inte minst för den läckra medföljande skinnväskan. Märkligt nog så verkar Leica ha strypt den i jämförelse med sin tvilling Panasonic LX-2 och har iso max 400 mot Panasonicens 1600, men den kanske brusar mycket?
 

Punkk

Avslutat medlemskap
Borde inte vara mycket annat än skillnad på det yttre jämfört med L1. Sen brukar ju alltid Leica lägga till att det är annan bildbehandling än Panasonics motsvarighet (så där lagomt generellt påstående som gör att ingen kan inse vad det handlar om..)

Men den ger ju helt klart större skryträttigheter än L1:an :)
 

TBStoor

Aktiv medlem
dJb skrev:
Själv är jag lite sugen på D-Lux 3 inte minst för den läckra medföljande skinnväskan. Märkligt nog så verkar Leica ha strypt den i jämförelse med sin tvilling Panasonic LX-2 och har iso max 400 mot Panasonicens 1600, men den kanske brusar mycket?
Huset skulle säkert sitta ganska fint tillsammans med den 25 mm 1.4 (dvs 50 mm) som Leica borde komma med i nästa år ... Compact street shooter???
 

Zoso

Aktiv medlem
Hmmm, såg att gluggen var inkluderad, men ändå, den måste vara väldigt bra för motivera det priset.

kent.
 

Punkk

Avslutat medlemskap
Zoso skrev:
Vill verkligen Leica överleva !

24.900:- vill dom ha för den, vem är galen nog att betala det för exakt samma kamera som Panasonics L1 ?

http://www.fotoquick.com/analoga_kameror/leica/

kent.
L1:an har nu prissatts, den landar på 22 995 kr hos scandinavianphoto. När det ändå är så hög prislapp kan man väl likväl köpa Leican :)

Allvarligt talat, jag tyckte detta släpp lät intressant när Panasonic retades med den i våras. Men med rapporter från de som provat på den, känns den mindre och mindre intressant. Nån tyckte Leica-objektivet kändes i klass med Nikkor 18-70 i byggkvalitet t.ex.
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Badmodefotografering med Leica Digilux 3

I en tråd i ett annat forum har man blivit till sig över att en 4/3-kamera används vid badmodefotografering, dvs i professionellt sammanhang.

Jag kan tänka mig ett antal attraktiva fördelar, såsom väsentligt minskad risk för dammfläckar på sensorn, mycket bra färger, och bra optik. Leica-statusen skall förstås inte heller bortses ifrån.

P.S: Kanske mindre lämpligt att titta på för någon som har virgin eyes?

Ref:
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Går det att avgöra vem som har bäst bildkvalitet och minst brus samt bäst brusreducering med flest detaljer kvar?
Vad anser ni, Leica eller panasonic?
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Utan en direkt jämförelse, är det nog svårt att säga?

Panasonic har ju fått kritik på hur man sköter brusreduceringen i mer än en kamera, främst i kompakterna. Det har skrivits att Leica ägnar mer omsorg åt sin egen variant av firmware till sina kameror med Leica-namnet på. Utan att ha gjort en benchmark och studerat bilder ingående, utan att ha sett vad Leica själva skriver om just sin egen F/W, så kan man nog bara spekulera, men allmänna uppfattningen är nog på olika vaga skäl den att Leicas bildkvalitet kan vara något bättre. Däremot är nog hårdvaran i bildbehandlingen densamma för både DMC-L1 och Digilux 3. Jag skulle tro att bägge innehåller Panasonics bildbehandlingskrets Venus Engine III. Olympus variant E-330 innehåller däremot deras egenutvecklade TruePic TURBO.
 

Knight Palm

Aktiv medlem

schaki

Aktiv medlem
Det kommer antagligen va möjligt att flasha L1:an med Leicas firmware i framtiden, eftersom det är samma hårdvara.

Redan idag går det med diverse trick att konvertera Nvidia GeForce-grafikkort till motsvarande Quadro-modell (Nvidias grafikkort för arbetssatationer), förutsatt att det finns ett Quadro-kort som bygger på some chipset.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Om ingen har missat det så tar Scandinavian Photo 12 995,00 SEK för L1 nu.
Låter lite som om en ny kamera skulle kunna vara på väg...
 
ANNONS