Annons

Crimsons icc-profil

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Tjenare. När jag försöker tanka ner Crimsons icc-profil funkar det inte. Min dator säger att den inte har något program som kan hantera filformatet, att öppna i PS går inte heller...

Vad gör jag för fel?
 

ros-ka

Aktiv medlem
Prova att högerklicka på länken och välj "spara som" sen lägger du filen i den mapp som beskrivs på crimson.se
 

LasseL

Aktiv medlem
Ja!

Det funkar, nu vet jag varför mina bilder blir lite märkliga vid framkallningen. Tusen tack.

...men du, kanske en korkad fråga, men använder du den profilen när du redigerar bilden och sparar den sedan som Adobe RGB sen då?

/Lasse
 
Senast ändrad:

LasseL

Aktiv medlem
...å en sak till. om jag är inne i korrekturinställningar så kan man välja "simulera svart tryckfärg" och "simulera vitt papper". Dessutom kan man "bevara färgnummer"

Vad betyder detta? Oj, jäklar så många frågor det blev.
 
Senast ändrad:

tbmac

Aktiv medlem
Ja bilden ska sparas med adobe rgb eller srgb.. crimssonprofilen proofar man bara med..dvs den förhandsvisar hur det kommer se ut.kortkommando ctrl-y i photoshop. kommando-y på mac.
 

LasseL

Aktiv medlem
tbmac skrev:
Ja bilden ska sparas med adobe rgb eller srgb.. crimssonprofilen proofar man bara med..dvs den förhandsvisar hur det kommer se ut.kortkommando ctrl-y i photoshop. kommando-y på mac.
Jo, fast... Hur är det med att om jag är inne i korrekturinställningar? Då kan man välja "simulera svart tryckfärg" och "simulera vitt papper". Dessutom kan man "bevara färgnummer". Vad betyder detta?

Dessutom, om du redigerar bilder, använder du crimsons färgprofil då eller kollar du liksom bara av med deras profil när allt är klart?
 

LasseL

Aktiv medlem
ok, jag hittade...

När du ser en profil som beskriver din kombination av papper och skrivare i denna dialogruta ska du se till att »Bevara RGB-nummer« inte är förbockad, att »Återgivning« är inställd på »Relativt färgvärde«, att »Svartpunktskompensation« och »Simulera pappersfärg« är förbockade. Det du nu ser ska vara en bra simulering av hur bilden faktiskt kommer att se ut vid utskriften. Många reagerar och tycker att bilden blivit grå och matt, mycket mattare än vad den sedan blir. Men detta är lite av en synvilla, eftersom man automatiskt jämför med det svartaste och vitaste på skärmen. För att ta bort allt annat på skärmen trycker jag först på tab-tangenten och sedan på f-tangenten och till slut skift och f. Nu ska du se din bild mot en helt jämn, grå bakgrund. Först nu kan du riktigt bedöma bildens utseende.
 

vonlarsson

Aktiv medlem
Inställningarna Crimson hade på hemsidan stämmer bra! Problemet Jag hade var att Jag granskade utskrifterna i för dåligt ljus. Därför uppskattade Jag bilden som för mörk.

För att jämföra skärmen med utskriften krävs EN HEL DEL LJUS. Jag var tvungen att gå ut på ballkongen för att göra en jämförelse... eller i värsta fall gå in i köket och stå på tå för att komma närmre lysrörsarmaturerna i taket...

Kanske är en god ide´ att investera i någon typ av "gransknings"-armatur.
 

LasseL

Aktiv medlem
Jo, det står hur man installerar proofen men det står inte hur Photoshop skall vara inställt för att det skall bli naturligt återgivet på skärmen.
 

vonlarsson

Aktiv medlem
Har själv stirrat för mycket in i skärmen idag. Nu ska Jag ut och fota människor vars hela värld kollapsar på grund av att det regnar!

På med GoreTex-stället och hoppas att min 30D klarar några droppar vatten!
 

Bilagor

ANNONS