Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ridå

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerbeat

Aktiv medlem
Satt och läste en tråd om ridå syncning,

det skrevs att på stillastående objekt spelar det ingen roll.. Jag var naturligtvis tvungen att testa detta..

Bilden till vänster är blixtsynk på 1:a ridå
med fokus på den övre bilden, den undre är ett urdrag från sidan av bilden, dvs utanför fokus området.

http://lennart.serv.se/album/albums/userpics/10001/rida.jpg

Ser ni skillnad? Jag ser viss skillnad, dock svårt att avgöra om det skulle vara bättre eller sämmre.
 

ekemannen

Aktiv medlem
Beror inte skilnnaderna snarare på ljus och focus ? Det borde inte göra någon skilnad på dina motiv med synk på andra eller första ridå'n.

/ Erik
 

Tigerbeat

Aktiv medlem
Bilderna är tagna med samma inställningar fårn samma avstånd, Dock kan iof kameran ha focuserat annorlunda,

Bara ett litet tok experiment jag fick för mig att göra .-P
 

ekemannen

Aktiv medlem
Prova med manuell focus för jag förstår inte hur det skulle påverka skärpan att synka på andra ridån. Jag har uppleft att focus kan ställa om sig vid nog så snå vridningar
 
ANNONS