Annons

Tankar och tips vid blixtköp

Produkter
(logga in för att koppla)

e8jonas

Ny medlem
Hej

Först vill jag bara säga att jag verkligen tycker det är kul med ett UV-foto forum!

Jag står i begrepp att uppgradera min blixt (YS-25Auto) till något med mer klös i. Jag har kikat på både YS-90Auto och Inons Z-240. För tillfället använder jag en Olympus 5050 i PT-015 (optisk slav) men vill så småningom även kunna använda blixten till min D70 (och då blir det väl elektrisk sync, va?). Det blir mest makro och fiskporträtt. Vad bör man tänka på? Är det någon som har erfarenhet av de två blixtarna och/eller kan tipsa om inköpsställe? Hur använder ni era blixtar (Manuellt, AUTO, TTL..)

Följdfråga: Hur långa armar tycker ni att man behöver ha?

UV-blixtar kan verkligen vara en djungel...:)
//Jonas Ljungberg
 
Hej Jonas,

Om du ska ha en D70 senare hade jag väntat lite med att köpa blixt. Anlednignen är att nikon synkar med ett nytt protokoll som heter iTTL. Det finns än så länge inte många kompatibla blixtar på marknaden, men några av dagens blixtar kan synka via en converter.

En anledning till att inte alla dagens blixtar kan synka via iTTL (ens med converter) är att protokollet kräver en snabb blixt, då en pre-flash avfyras för att mäta ljus, varefter den riktiga blixten slår (alltså två blixt-slag inom kort tid).

För visso kan du ju köpa en Inon eller Sea&Sea och senare en converter (eller ett hus med inbygd converter), men jag hade som sagt väntat ett litet tag...

mvh

Kristian
 
ANNONS