Annons

Ewa-marine "påse" till digitalkompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

pial

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska på semester och tänker snorkla och surfa. Och givetvis är jag sugen på att fota samtidigt...

Jag har tittat på undervattenhus, men till systemkameran känns det lite för dyrt för nåt jag inte kommer att använda så mycket. Men jag har också tillgång till en Canon A95 och funderar på ett UV-hus till den istället. Så nu undrar jag om nån har erfarenhet av Ewa-marines "påsar", dvs dessa:
http://www.adorama.com/EWDSC.html?searchinfo=ewa marine canon A95&item_no=13

Är det nåt att ha? Är de praktiska att använda? Håller de?
Det verkar som om de skulle passa till andra kameramodeller också, så de kanske funkar till en ny kompakt nån gång i framtiden också? Hur flexibla är de?

Eller vore det smartare att köpa Canons eget modell-specifika hus, priset blir ungefär detsamma.

Tacksam för svar,

Pia
 

divander

Aktiv medlem
Har bara testat med systemkamera, men där fungerade Ewa-Marine riktigt bra så länge man håller sig till någon meter under ytan. De är tillverkade i en relativt kraftig men mjuk plast, känns rätt robusta och har ett bra vattenlås.
 

pial

Aktiv medlem
Ok, tack! Jag tycker de ser lite klumpiga ut, men jag tror att jag ska leta rätt på en butik som har dem så att jag kan prova innan jag bestämmer mig.
/Pia
 

yeti

Aktiv medlem
Har haft en sådan Ewa Marine "påse" till min kompaktkamera nikon coolpix 4500. Fungerar bra för snorkling och fotande nära ytan. Lätt och enkel att ha med på resor. Plasten är mjuk och relativt följsam men när man kommer ner några meter blir den stelare och det blir lite klurigt att komma åt reglagen. Även om plasten och vattenlåset har bra kvalité så känns konstruktionen inte helt övertygande när man kommit ner några meter :) Skulle i detta avseende (altså dykning) rekommendera canons egna kamerahus. Annars har väl bägge modellerna för och nackdelar som går på ett ut vid använding nära ytan.
 
ANNONS