Annons

Hjälp igen.. kan man ta bort datum?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Visst går det att ta bort datum i bilder, men då måste du antagligen klona bort det i något fotoredigeringsprogram, t.ex. Photo Shop eller Paint Shop. Jag antar att du har fått datumet inklistrat direkt i bildens ena hörn. Jag tror att du får förtydliga frågan lite.

Jag rekommenderar att du stänger av den funktionen i din kamera. Du kommer ändå att få med informationen i bildens EXIF-information. Den informationen kan du sedan hitta när du visar dina bilder, t.ex. med Elements, PicAsa, Acdsee, ja troligen de flesta bildvisningsprogrammen.

För mig känns den där funktionen som ganska så gammalmodig. Den var fantastisk då den kom och jag gillade den skarp på min kompaktkamera med 35mm-film. Då fick man ju reda på när bilden var tagen om man inte orkade sätta in den i ett album och skriva text till. I den digitala världen är det helt annorlunda. All information sparas i bildfilen.

/Thomas
 

helen-alaby

Aktiv medlem
Japp jag vet, jag har inte den funktionen på i min systemkamera men jag lånade min killes kamera o då var den på.. trist, men tack för tipset..
 
ANNONS