Annons

skolfoto.......hur kan man liva upp det?

Produkter
(logga in för att koppla)

hound

Aktiv medlem
jag säger bara en sak SKOLFOTO,,,hur tråkigt som helst,,,själv skulle vi köpa helst bara katalogen om jag fick bestämma


hur skulle DU GÖRA för att få lite roligare bilder som ,,,,,,skolfotograf
 

Jeppe

Aktiv medlem
På den tiden som det begav sig, så lät fotografen de som ville, att spexa ut sig. Den tråkiga uppställningen förkastades och ett år så låg vi bara i en hög. Men det var ju gruppbilderna. När det gäller porträttbilderna så hade jag kunnat tänka mig en annan miljö. Men allt handlar ju om att få ekonomi i det. Det är många som skall plåtas och det är ont om tid = statiskt och tråkigt. Kanske man skulle börja fundera över en mer kreativ ljussättning istället för den stela passfoto-uppsättning som det är idag.
 

Mio L.

Aktiv medlem
På den tiden som jag gick till skolfotografen så tyckte till och med jag att bilderna var tråkiga. Därför brukade jag säga till fotografen att jag inte ville ha traditionella bilder.

Endast en gång fick jag bilder som inte var specillt annorlunda...

Nuförtiden (när jag har egna barn) så köper vi bara katalogen, för de andra korten är ju som sagt inte så fantasifulla.

Så jag skulle nog hitta en annan posé och ta bilden något längre ifrån, typ halvkroppsporträtt. Kanske sitter på sidan på stolen med armen vinklad över ryggstödet...

Tja nåt åt det hållet iaf...

/Maria
 

Arne S

Aktiv medlem
På skolan där ett av våra barn går hade man "kreativ ljussättning" enligt jeppes förslag. 30% av bilderna var ok, de övriga 70% var antingen under- eller överexponerade. Det livade upp föräldrarna i alla fall...

Dessutom gjorde man ett försök att vara kreativa genom att göra en sv/v-variant som var kraftigt sepiatonad. I mitt tycke helt misslyckat då den typen av sepia som de fixade till inte alls går i stil med de kläder mm som barnen har. Synd, rätt gjort kan det annars bli riktigt fint med en sv/v-variant. Har en sådan sedan tidigare som är kalasbra.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Arne S skrev:
På skolan där ett av våra barn går hade man "kreativ ljussättning" enligt jeppes förslag. 30% av bilderna var ok, de övriga 70% var antingen under- eller överexponerade. Det livade upp föräldrarna i alla fall...
Det är ju i såfall fotografen och inte teknikens fel ;)

Ställer man upp ljuset rätt, så bör inte exponeringen skilja nämnvärt mellan bilderna. Men det är klart, en del föräldrar gillar kanske de tråkiga platta bilderna man får hem. ;)
 

Arne S

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Det är ju i såfall fotografen och inte teknikens fel ;)

Ställer man upp ljuset rätt, så bör inte exponeringen skilja nämnvärt mellan bilderna. Men det är klart, en del föräldrar gillar kanske de tråkiga platta bilderna man får hem. ;)
Helt enig, Jeppe! Lite bättre ljussättning från en kunnig person hade verkligen livat upp och gett högre kvalité.

Det var menat mer som ett exempel på att vissa fotofirmor skickar ut relativt okunnig personal på dessa uppdrag och då kan det gå så här. Egentligen tycker jag faktiskt synd om den fotografen som skickas iväg på ett uppdrag utan tillräcklig kunskap. Han/hon får ofta skiten när det är firman som inte tar sitt ansvar. Skulle själv inte ta det jobbet idag, man måste inse sin begränsning. Vilket inte alltid är lätt för en ambitiös ungdom. Det är en sak att ta bilder i en permanent studio, något annat att skifta lokal 2-3ggr/dag...
 

hornavan

Aktiv medlem
Det är föräldrarna som bestämmer hur skolfoto skall se ut!
Jag har fotat barnomsorgen i Arjeplog de senaste åren och försökt förnya, men föräldrarna är traditionalister; de flesta i alla fall, och vill ha det som det alltid varit. helst samma bakgrund som det var när deras nu utflugna barn fotograferades.

Tyvärr är det bara en lite klick som uppskattar lite nytänkande i bilderna.

Tyvärr så är det majoriteten som bestämmer.
Nu opponerar sig säkert någon och säger att om föräldrarna bara får se något nytt så ändrar de sig.

Tyvärr. Jag har försökt, några få uppskattar de nya, men flertalet vill ha det som tidigare. Det ger trygghet och stabilitet, men inte så kul bilder.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hehee.. ja det är väl bara vi fotografer som är insnöade på kreativ ljussättning med spännande skuggor som gillar det. Det är ju därför vi plöjer ner halva vår disponibla inkomst i fotoutrustning som våra kunder ändå inte uppskattar, eftersom de vill ha det som det alltid har varit...traditionalister.. bafh.. :D
 

BugEyes

Aktiv medlem
hornavan skrev:
Det är föräldrarna som bestämmer hur skolfoto skall se ut!
Jag har fotat barnomsorgen i Arjeplog de senaste åren och försökt förnya, men föräldrarna är traditionalister; de flesta i alla fall, och vill ha det som det alltid varit. helst samma bakgrund som det var när deras nu utflugna barn fotograferades.

Tyvärr är det bara en lite klick som uppskattar lite nytänkande i bilderna.

Tyvärr så är det majoriteten som bestämmer.
Nu opponerar sig säkert någon och säger att om föräldrarna bara får se något nytt så ändrar de sig.

Tyvärr. Jag har försökt, några få uppskattar de nya, men flertalet vill ha det som tidigare. Det ger trygghet och stabilitet, men inte så kul bilder.
Trist men sant är min erfarenhet av detta.
Gjorde en försiktig uppiffning genom färgglada bakgrunder men traditionell ljussättning. Reaktionerna var blandade till detta och flera föräldrar ville ha bilderna "som vanligt" medan andra var glada att dom inte var som vanligt.
Även formaten jag erbjöd fick jag ändra till traditionella 13X18 och 18X24.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Ofta finns det på företagen tjocka pärmar med mallar hur ett skolfoto ska se ut. Alla fotografer på ett företag ska producera likadana bilder. Allt är bestämt i förväg.

Jag tycker det är viktigare att jobba med ansiktsuttrycken än kreativ ljussättning. Vill man ha lite roligare ljussättning kan man alltid gå till den lokala porträttateljén med barnen.

Så här ser ett skolfoto ut när jag har fotat:
Student -87
 

pekwall

Medlem
En som vågade sig på kreativa eller rättare sagt nytänkande inom skol-porträtt-fotografering var den fotograf som tog kort på min lillebror i år.

En röd-flammig bakgrund på porträttserien, det såg rent utsagt förj*vligt ut!

En kompis till min lillebror hade oturligt nog en limegrön tröja på sig just den dagen.
Ni kan tänka er själva hur det såg ut..
 

mkpd

Aktiv medlem
eftersom allt verkar vara uppställt från början (ljuset, bakgrund osv)
så skulle jag försöka satsa på att få barnen att riktigt släppa lös framför kameran..spexa till det ordentligt. allt beroende på ålder försåss..kanske svårt att få en finnig 15 åring att härma en dinosaur , hahahaha
 
ANNONS