Annons

Öken

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har en idé - ännu väldigt mycket lös idé - om att fotografera i Nevadaöknen och Death Valley.
Någon som har erfarenhet av fotografering i ökentrakter?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Gör det! Jag har vandrat en del i Nevada, Death Valley och södra Utah. Har inte lagt så mycket energi på fotograferandet, men här är iallafall några tips.

Solen är ofta för stark mitt på dagen. Färgerna står fram bättre senare på dagen men då kan å andra sidan långa skuggor förmörka klippor odyl - det kan vara värt att rekognoscera och sedan återvända vid rätt tidpunkt. Solnedgången kan bjuda på riktigt färgsprak och sköna skuggor, men det gäller att hänga med. UV-filter och även polariserat kan locka fram färger också.

Tips: besök sanddynerna nära Stovepipe Wells riktigt tidigt på morgonen då människors fotspår från dagen innan blåsts bort och man ser alla spår av nattens djurliv; sidewinders, skalbaggar, ödlor.

Var rädd om utrustningen, den extremt finkorniga sanden letar sig in överallt. Jag trashade en kompaktkamera helt efter en månads vandringar i Utah en gång.

(Några semesterbilder från DV, platsar inte riktigt på Fotosidan :)
 

Arleklint

Aktiv medlem
Tack Christer!

Kul att du vart där, jag återkommer om jag gör verklighet av detta.

Kan tänka mig mycket vackra mornar och kvällar.

Kan också tänka mig intressanta bilder på diverse kräldjur :)
 

Arleklint

Aktiv medlem
En fråga bara Christer...

Var du där på sommaren typ juni-juli?
Kan det vara bättre ljusförhållanden vår/höst tro?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag har varit i Death Valley tre ggr på hösten, och en gång i juli - tveksam om det är så stor skillnad i ljusförhållanden men hösten är definitivt att föredra ändå, i juli är det extremt varmt (runt 50 plus). Det är en upplevelse i sig, men det blir inte lika mycket gjort... Tillochmed på natten var det så varmt att vi inte kunde ligga i tältet.
 
ANNONS