Annons

Ändra slutartid vid blixtfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Kodiak

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Nikon F80. Om jag förstått det rätt så skall jag kunna fota med blixt på slutartider ned till 1/125 s. Min fråga är hur jag gör om jag vill ändra slutartid. I läge P så väljer kameran automatisk 1/60 och f/4. Jag skulle med andra ord kunna använda 1/125 och f/2,8. Om jag använder A, S eller M så säger kamerans ljusmätare att bilden blir underxponerad. Dvs den tar inte hänsyn till blixtens ljus. Hur skall jag göra? Funkar TTL i A,S och M?

Min blixt är en Nikon SB-50DX.

Tacksam om någon kan reda ut det här åt mig.

Svante
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
TTL funkar i alla lägen, det är en separat mätare.

Den vanliga ljusmätaren ger dig en bild av balansen mellan blixt och naturligt ljus. Du kan välja vilken kombination av bländare och slutare du vill så länge slutartiden håller sig inom synkomfånget och bländaren inte är för liten för blixtens uteffekt och avståndet till motivet.
 

Kodiak

Aktiv medlem
Ok, så om jag ville skulle jag kunna köra i läge M och välja 1/60 och f/2,8 och TTL fixar så att exponeringen är rätt (förutsatt att det naturliga ljuset inte är för starkt)?

Jag skulle också kunna köra med 1/125 och f/8 och TTL ger mig rätt exponering (denna gång förutsatt att kombinationen ledtal-ISO-avstånd gör att blixten räcker till)?

Svante
 
ANNONS