Annons

I ett lyckorus efter framkallad film..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Har nyligen fått tillbaka 2 st rullar Kodak E100VS och är just nu i ett lyckorus. Detta är mina allra första tagna rullar med diafilm och visste inte riktigt vad som väntade.

Hade nog förväntat mig att kanske kunna behålla någon enstaka bild av dem 72 exponeringar som jag gjorde..men efter lite luppgranskning så är det tänkbart att behålla många fler än så.

Vilken helt underbar känsla det är med dia, och vilken underbar film 100VS är. Dessutom har jag också blivit mycket positivt överraskad av mitt 28-105/3.5-4.5 objektiv som tecknar skarpt när man nu använder riktigt bra film. Fy 17 vad skoj det är med diabilder! :=)


Var bara tvungen att skriva av mig och säga att diafilm är helt underbart att jobba med. En helt annan känsla och betydligt roligare än papperskopior. Man får en slags ahaa-upplevelse och det känns som om nya dörrar öppnas. Man kliver in i ett rum med underbara färger, skarpa bilder och lite pyssel.. :=)

Nu måste jag åtegå till ljusbordet och så småningom se hur det ser ut på stor duk.. :=)


Mvh
Zim
 

Efwa

Aktiv medlem
Ohh vad jag känner igen det där :-D

Därför är jag snabb att tala om för alla som gillar att fota att gå över till dia så snabbt som möjligt.

Kommer ihåg att jag tänkte "Är det jag som tagit dom här bilderna?"

Numera är man ju van och sorterar bort även massor av dessa, men det är skillnad japp :)
 

Longbow_Swe

Avslutat medlemskap
Nu blir man ju lite sugen ju. Inte så lite förresten. :) Är det mycket/något som måste göras annorlunda när man fottar med dia istället för neg?
 

matnyttige

Aktiv medlem
När jag får tillbaka mina diabilder så hoppas jag att det är fel, att det är någon annan som tagit bilderna. Tyvärr har labbet hittills inte skickat fel. ;-)
 

Bjarne

Aktiv medlem
Svar till Pelle: Det viktigaste är att man måste vara mer noga med att exponera rätt. Dels har diafilm mindre slarvmarginal, dels finns det inget eftersteg, där man kan rätta till eventuella fel. Använd gärna utsnittsmätning eller spotmätning mot mellanton och använd exponeringslås eller manuell inställning när tid finns. Hellre mörka skuggor än urfrätta högdagrar - det blir fult på dia.
 

Maverick

Aktiv medlem
Välkommen till klubben. Enda nackdelen är att jag inte kan mörklägga hemma under sommarhalvåret. Men nu är det vinter igen...

/Maverick
 

Bjarne

Aktiv medlem
Gör det! Jag fick själv en rulle igår och upplevde lyckoruset igen, jag vet inte för vilken gång i ordningen...
 

G Nilsson

Aktiv medlem
um
har aldrig fotat dia, men kan nån förklara var det fantastiska ligger?(skarpare/klarare färger?)
tycker mest det verkar krångligt om man ska behöva peta fram projektor så fort man vill se bilderna..

/G
 

Longbow_Swe

Avslutat medlemskap
Jag kommer ihåg sen jag var liten hur farsan brukade rodda fram diaprojektor och duk för att visa bilder. Det var riktigt trevligt och idag känns det som ett trevligt inslag bland allt datoriserat.

Jag har dock en fråga till som kanske är lite dum. När man får diafilmen framkallad så är det väl "orginalet" man tittar på. Alltså man får inget typ negativ som man kan framkalla fler bilder med. Detta måste ju innebära att man måste vara väldans försiktig med bilder som har blivit bra för om dom skulle råka få en repa så blir man ju varulv. Jag har diabilder hemma som jag fått av min far och dom levererades i en pappram för att sättas i projektorn. Detta verkar inte speciellt skyddande för bilderna men det kanske är stenålder idag? Hur förvarar ni era diabilder?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Gustaf: Ja.. det fantastiska är när du, luppat, valt ut vilka bilder du vill rama, rama och sen projicerar dem på en duk... DET är hela grejen, jämfört med att få en bunte 10x15 kopior i näven som man inte kan se skillnad på om man kört -1 eller +1.

Ett 1,5x1 meter slår ett 10x15cm med hästlängder. Knappast jobbigt att dra fram duk och projektor istället för att sitta och vänta på att personen brevid ska ha tittat färdigt på 10x15 kopiorna..

Zim: Japp.. I början ramar man det mesta... Själv är jag glad om jag numera får ut 15 bilder på en rulle...
 

davidh

Aktiv medlem
Bjarne skrev:
Hellre mörka skuggor än urfrätta högdagrar - det blir fult på dia.

Bjarne har helt rätt... men har man av misstag kommit åt iso-inställningen så det kört ändå! Hann ta ett par rullar innan jag kläckte gåtan! Ljusa bilder? Jovars. =)
 

mipert

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
...jämfört med att få en bunte 10x15 kopior i näven som man inte kan se skillnad på om man kört -1 eller +1.

Ett 1,5x1 meter slår ett 10x15cm med hästlängder...
Jag har då inga problem att direkt plocka ut bilder som är underexponerade ett steg. Två bilder med en skillnad i exponering på två steg é gööörlätt att skilja åt.

En 10x15 centimeter papperskopia slår ett 2,4x3,6 centimeters dia med hästlängder.

(Kunde inte låta bli) ;-)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Mikael..det jag menade var att ofta (alltid?) så fixar ju labbet till exponeringen (om man då inte säger ifrån ordentligt) på negativ film. Naturligtvis ser man det på neggen, men knappast på kopiorna.

Nej... en 10x15 kopia slår inte ett dia på ljusbordet ;)
 
ANNONS