Annons

Vad göra med 6x6 dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henric86

Avslutat medlemskap
Har tagit några rullar mellanformatsdia (6x6) på prov. Nu har jag negativen i handen, och de ser ju snygga ut, men vad göra med dem?
Finns det någon "diateve" till 6x6, vart gör man papperskopior billigt med bra kvalitet och vad är ett rimligt pris för en scanning?

Någon?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Henric86 skrev:

Har tagit några rullar mellanformatsdia (6x6) på prov. Nu har jag negativen i handen
Cross processing? ;-)

Skämt åsido, om det är kopior för eget bruk rekommenderar jag starkt den digitala vägen. För mellanformat duger faktiskt en flatbäddare som Epson 1640 ganska långt eftersom det finns så stor yta att scanna.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Hejsan, jag har inte sett någon "diateve" för mellanformat, men det borde ha tillverkats för formatet var mycket utbrett förut innan småbildsformatet kom.

Om du har fastnat för formatet och vill visa dina bilder är det en projektor som gäller. De är dock ganska dyra. Man kan få en "handvevare" från 50-60-talet för runt 1000-1500 kr. Har för mig att www.lpfoto.se har en i sin kommande fotoauktion. Vill du har lite mer funktioner och bekvämlighet ska du söka efter en Rolleiprojektor från 60-70-talet, men de kostar runt 3000-5000 kr i begagnataffärerna. Sök efter privatpersoner som säljer, då brukar det bli en tusenlapp billigare. Jag har nyligen scannat igenom marknaden efter olika modeller, hör av dig om jag ska vara mer specificerad.

Snabblabben brukar kunna ta 120-filmer och göra förstoringar. De brukar dock sätta sin gräns vid A4-förtoringar ungefär. Alla kanske inte är så pigga på det heller. Annars finns det proffslappp som fixar förstoringar, kolla bland Länkarna och browsa igenom deras prislistor så hittar du exempel.

Proffslabben kan även utföra scanningar, men det kostar. Scannrar för mellanformat är annars dyrt, Nikon 8000 och Polaroid Sprintscan 120 kostar båda runt 35000 har jag för mig. Men det finns flatbäddsscanrar som klarar biffen hyfsat. CanoScan 2400 och Epson 2450 är min stalltips. Har inte provat någon av dem iofs. Epsons modell är precis nylanserad och den verkar vara bra. Upplösningen och dmax duger även för småbild, även om skärpan kanske inte är den bästa, i alla fall inte jämfört med det två tidigare nämnda.

Kostnaderna brukar raka iväg om man ska ta sig in i ett nytt format... :(
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Äntligen nån som verkar vara hemma på området. Tack för tippsen!
Bilderna ska vara till en utställning om hösten som annars består av 135-dia. Skulle ju vara roligt med lite störra format.
Du har inga förslag på ett labb som kan göra ca. 30x30?
Har snackat med Kodak, men de framkallar 120 åt mig, men vägrar göra kopior.
Du skrev "går att göra 18x24". Men var??
 

walter-g

Aktiv medlem
6x6 vad göra

:) Visst finns det labb som fixar detta.Crimson i Stockholm gör allt.Proffsigt men också kanske lite dyrare än andra.
Ett billigare alt är att köpa "kopieringspåse" för 120 film från Scandinavian Photo.Det labb som används gör ett bra jobb,men storlekarna är förutbestämda.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Om du vill anförskaffa en mellanformatsprojektor, en handjagare, finns det en billig på Ibazar just nu. Det är en Zett 6x6 diaprojektor, tyvärr utan bild. Antagligen är det en äldre hammarlackad sak som fanns i varje klassrum på 60-70-talet. Bildkvaliteten behöver dock inte vara sämre för det.

Har för mig att Zett var tidigare Zeiss Ikon och som senare köptes upp av Leicas projektordivision. Men jag ska lämna det osvuret.

Angående din förfrågan om 24*30 är det nog bara att ringa runt. Ett snabblabb i Karlstad som jag känner till har ett digitalt snabblabb som fixar biffen. Har dock inte prövat det.

/ERik
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Tack för svar. Många skriver digitallabb, och jag har också fått mail från företag som fixar sånt. Dock vill jag inte ha mitt negativ scannat, och absolut inte utskrivet på en skrivare! Förmodligen blir kvalitén lika bra, men jag vill ha en kopia gjord på kemisk väg. Vart, vart?
 
ANNONS