Annons

Mer Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

pgy

Aktiv medlem
Vet inte om mina funderingar redan finns dokumenterade på forumet. Har i alla fall letat men inte hittat något.

Hur som helst. Jag kör beta 4 på min bärbara PC. fungerar helt utan problem.

Jag har dock inte fattat (orkat ta reda på är kanske mer sant) om beta versionerna är medvetet begränsade av Adobe eller ej.
Tex så kommer jag inte åt Spara-funktionen. Vad ska spara göra? Spara bilden eller katalogen?

Något jag också tycker är lite konstigt är att man inte sparar bilden/filen. Om jag gör förändringar på en bild så syns ju dessa i Lightroom men om jag går vägen via utforskaren och öppnar samma bild i PS så ser jag inte förändringarna.
Ska det va så eller är detta en effekt av att det är en beta?
Jag vet att man i Lightroom kan skapa en kopia av bilden som man sen öppnar i PS.

Kanske är det bara jag som inte har annamat ett nytt tankesätt och arbetssätt? Man är ju van vid att om man ändrar i ett dokument eller bild så måste man spara.

Jag hade ett konkret fall där jag ville använda Lightroom men tillslut inte gjorde det.
Jag hade ca 90 bilder av min systerson som jag lite rutinmässigt skulle justera och sen bränna på en CD.
Jag hade tänkt mig följande arbetssätt:
1. Kopiera bilderna till en ny mapp.
2. Redigera bilderna i Lightroom.
3. Bränna bilderna på en CD.

Men detta hade ju inte fungerat eftersom bilderna inte sparas.

Är detta för att det är en Beta? Tack.


/P
 

mange78

Aktiv medlem
Jobbar du med raw eller jpg? Om du jobabr med raw vill du väl inte spara över orginalfilen, då är det ju exportera funktionen som du ska använda, där kan du välja vilket filformat du vill exportera till, vilken mapp dom ska hamna i och vilken kvalitet man vill ha.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
pgy skrev:
I detta fallet var det jpg.
Begreppet spara används ej i Lightroom. Bilderna "importeras" till Lightrooms inbyggda databas. Man kan dessutom konvertera bilderna som importeras "on the fly" i själva importprocessen. Även om LR är en RAW-editor så kan den både importera och konvertera JPEG till exv DNG och exportera tillbaka igen till JPG. Vill man kan man även välja att länka sig till bilder i ett filbibliotek.

Ändringarna man gör på en bild sparas i LR:s databas automatiskt. Dessutom sparas ändringshistorik så man alltid kan backa till precis det ställe man vill bland alla ändringar man gjort om man "gjort fel", vilket är väldigt användbart.

I "Lightroom Beta General Discussion" på Adobe.com kan man läsa följande kring "saving image": "There's no need to save an image after it's edited. LR isn't a pixel editor, it's a metadata editor. All the changes to the metadata are stored in the LR database. Each time you enter LR, your last changes will automatically show up. Now if you want to edit them in PhotoShop or another editor, that's a different story. You'll need to export them to a folder of your choosing. David"

Vill man ha ut bilder i JPG från Lightroom så verkar det tyvärr inte gå lika bra ännu. Kan vara en bugg. När jag exporterar en RAW eller DNG-fil till JPG så kan jag inte öppna filen utan får ett felmeddelande.

LR lagrar annars sina data under C:\Documents and Settings\"ditt login ID i Windows"\Application Data\Adobe\Lightroom
 

pgy

Aktiv medlem
Aha, tack. Ska kolla mer på Adobe.com.
Detta var egentligen det jag ville/behövde veta.
 
ANNONS