Annons

fota bebisar

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
nature-foto skrev:
Min mamma ska få en ny bebis i januari. Nån som har tips på hur man fotar spädbarn?
Jag brukar dokumentera hela förloppet från att vi kommer in till sjukhuset. Rent tekniskt tycker jag att man skall hålla sig till höga iso utan blixt, samt varva svartvitt med färg.
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Är själv i denna situation, dvs har en nyfödd krabat hemma.

Jag har provat lite olika sätt men tycker det är väldigt svårt. Närbilder fungerar bara när barnet sover(och knappt då) eftersom bebisar sällan är 100% still.
Man måste acceptera den bakgrund som finns eftersom man inte ostraffat flyttar runt på krypen utan problem.
Ljusstkark Optik är viktigt eftersom man ogärna slår en blix för att skrämma samt att man ofta håller det lite mörkt i omgivningen.

Ett annat praktiskt tips att att skynda på! Vårat Pyre fick efter ca en vecka ganska mycket acne i ansiktet, tydligen immunförsvaret som sätter igång vilket är jättebra. Men den oskyldiga bilden av bebisar försinner lite när man är rödprickig i ansiktet.

Jag gjorde ett litet webalbum för släkten ifrån de första timmarna till de närmaste dagarna:
http://family.carlinphoto.net/Pyret/index.htm

Det kommer en uppföljning snart, men jag vill att accneproblemet löser sig först.
 

Niels Jörgensen

Aktiv medlem
Nome Nescio skrev:
Ett annat praktiskt tips att att skynda på! Vårat Pyre fick efter ca en vecka ganska mycket acne i ansiktet, tydligen immunförsvaret som sätter igång vilket är jättebra. Men den oskyldiga bilden av bebisar försinner lite när man är rödprickig i ansiktet.
Kör mycet svartvit då, hormonpliter syns knappt då.
Tro mig, jag taler av erfarenhet. :)
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Färg VS Sv/V.

Jag gjorde ett snabbt test mellan färg och Sv/V.
ISO 1600 användes för att korta ned tiderna, så klaga inte på bruset.

Först kommer färgbilden: Det är lite pang på, har inte försökt dölja homoliterna genom valet av komposotion.
 

Bilagor

Nome Nescio

Aktiv medlem
Samma exponering fast med Saturnation satt till nästan noll och ökat Hue med några pinnar för bättre nyans.
Tyvärr så blir det inte så himla mycket bättre, får jobba lite hårdare med denna tenik om det skall lyckas.
 

Bilagor

Niels Jörgensen

Aktiv medlem
Jo, nu har din lille ett mycket tydligt fall av hormonpliter ser jag. Då kan det bli svårt.
Rodnader i huden kan du nästan ta helt bort med SV i kanalväljaren, men direkt upphöjningar är värre.

Du får trösta dig med att dom försvinner igen ganska snart.

Har skickat dig ett mail där jag försökt ändra lite, hoppas det är ok.
 
Senast ändrad:

EleyT

Aktiv medlem
Nu funkade länken fint :)

Hade faktiskt aldrig hört talas om hormonpliter förrut, är det vanligt?

Själv väntar jag en ny familjemedlem i december, då blir det en och annan bild!
 

interpix

Aktiv medlem
Jag tycker inte blixt blir så bra på bebisar. Det verkar som att hyn är så tunn att blodkärl kommer fram på ett onaturligt sätt.
 
ANNONS