Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lång eller kort blixtarm? En eller två blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Så kul med ett forum för UV-fotografer!

Jag tycker att det är roligast med makrofotografering och allehanda småkryp. Har precis tagit mina första stapplande steg inom UV-foto.

Nu till min fråga: Vad spelar längden på blixtarmen för roll och vilka fördelar har man med två blixtar? Förstår att det är viktigt när man fotar större motiv med vidvinkel etc. men för macro?


Mvh Christer, Umeå
 

Bent C.

Aktiv medlem
Christer Larsson skrev:
Hej! Så kul med ett forum för UV-fotografer!

Jag tycker att det är roligast med makrofotografering och allehanda småkryp. Har precis tagit mina första stapplande steg inom UV-foto.

Nu till min fråga: Vad spelar längden på blixtarmen för roll och vilka fördelar har man med två blixtar? Förstår att det är viktigt när man fotar större motiv med vidvinkel etc. men för macro?


Mvh Christer, Umeå
Själv har jag bara en blixt. Det är dels av viktskäl när jag reser, dels för att det känns betydligt bökare att hantera två blixtar. Blixtarmen har du i mångt och mycket för att få ut blixten från kameran, vilket medför att du slipper att få alla små bitar skrufs i vattnet upplyst och väldigt tydliga i din bild (det är detta som kallas backscatter). Långa armar gör ju att du får ut blixten längre, vilket gör skrufset mindre synligt eller kanske t o m osynligt. Dubbla blixtar ger givetvis lite mer möjlighet till utlysning av motivet (vidvinkel), och kreativ ljus- och skuggsättning (makro och kanske även vidvinkel). Omedelbart känns två blixtar bättre, men jag har efterhand träffat förvånansvärt många m el m proffsuvfotografer som oftast kör med en blixt, och det verkar fungera rätt bra för dem, så än så länge nöjer jag mig med en.

mvh

Bent (också Umeå)
 

Petsan

Aktiv medlem
Du kan gott köra med kort blixtarm så länge du fotar på korta avstånd. Problemet uppstår när du riktar blixten rakt framåt. Då belyser du samma vattenmassa som ljuset skall passera från motiv till kamera. Om ditt blixtljus kommer från sidan (uppifrån, nerifrån, höger eller vänster eller bakifrån spelar ingen roll) med en kraftig vinkel så kommer det upplysta vattnet (där partiklar reflekteras) att vara på sidan om motivet, istället för mellan motivet och kameran. Om du kör med kort arm får du ett mjukare blixtljus (och minskar risken för obehagliga slagskuggor, och därmed minskar behovet av en extra blixt). Akta bara om du har en mycket vidvinklig blixt, så att du inte får in ströljus i bilden. Då kan du tejpa dit en liten (svart) plastskiva på kanten av blixen, så har du en liten "barn door". Om du inte vill ha 2 blixtar och samtidigt störs av kraftiga slagskuggor, så prova att hålla (eller låta någon annan) en vit plastskiva som reflektor på skuggsidan av motivet.
/Peter
 

MBrandsten

Medlem
När du kör makro, tycker jag att det är viktigt att komma nära objektet med blixten alt blixtarna, dvs längden på armarna avgörs hur långt avstånd du har till objektet.

En eller två blixtar:
En blixt och du får skuggor i bilden, vilket gör bilden mer verklig.
2 blixtar och du kan belysa objektet från 2 håll vilket du framförallt har nytta av vid vidvinkelfotografering

Om du precis har börjat att fotografera tycker jag att du ska hålla dig till en blixt, en sak mindre att hålla reda på...
 

Petsan

Aktiv medlem
MBrandsten skrev:
En blixt och du får skuggor i bilden, vilket gör bilden mer verklig.
[/B]
Men dessa slagskuggor kan alltså lätt bli lite väl kraftiga och "overkliga", samt att bilden tappar inofrmation när skuggorna sotar igen. (En mer jämnt belyst bild kan ju lätt kontrasthöjas i t ex PS).

/Peter
 
ANNONS