Annons

Rädda ersatta bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

tuffa

Medlem
Gjorde en tabbe idag, råkade ersätta flera bilder när jag tankade över bilder från min kamera. Finns det någon som helst chans att få tillbaks dom.

Mvh Anki
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Jag kanske är trög.. men hurdå?

Du hade bilder liggande på din hårddisk som hade samma namn som de i din kamera? Som du sedan laddade över till datorn..och du svarade ja, på frågan att ersätta filerna?
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Raderade bilder går ofta att rädda men har datorn skrivit över dem är de hjälplöst förlorade. Har du som Jeppe skriver tankat över bilder till en mapp där andra bilder med samma namn ligger är det nog tyvär mig veterligen inte möjligt att återskapa de gamla bilderna, oavsett bilket filsystem du använder.

Jag testade själv för en tid sedan att radera en stor mängd data och sparkar fortfarande mig själv med jämna mellanrum för det då delar av det var utan backup. Tråkigt när det händer men det är väl lite därför vi tar backup ibland:)
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
Det verkar vara kört den här gången. För att inte råka lika illa ut igen finns det program som automatiskt skapar en ny mapp i datorn och lägger de nya bilderna där.

Ett exempel är DCIMImport, skrivet av deagol här på Fotosidan.
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Det är möjligt att du genom att döpa om filerna till ett annat namn, kan få fram de gamla genom att köra någon form av rescue-program. Men det är tveksamt, eftersom du bett datorn att ersätta den gamla filen med den nya.
 

tuffa

Medlem
Jeppe skrev:
Jag kanske är trög.. men hurdå?

Du hade bilder liggande på din hårddisk som hade samma namn som de i din kamera? Som du sedan laddade över till datorn..och du svarade ja, på frågan att ersätta filerna?
Ja..precis så gjorde jag, mitt dumma nöt. Då är det kört alltså.


Ni ska ha tack alla som tog er tid att svara.
//Anki
 

nicrosoft

Aktiv medlem
Prova med ngt räddningsprogram ändå.

Bara för att du ersatt filer så behöver de nya inte hamna där de gamla låg. Det som händer när du tar bort en fil är att du tar bort i "index" att platsen på disken är upptagen. Informationen på disken finns fortfarande kvar till man skriver ngt nytt på den platsen. Har du tur så är de nya filerna skrivna till en annan plats än där de gamla låg och bara "index" pekar till de nya filerna på den nya platsen.
 

einar

Aktiv medlem
För framtiden! De flesta (alla) kameror numrerar bilderna löpande och man bör/skall namnge bilderna när det finns i datorn. Om du nollställer numreringen i kameran så blir det lätt att bilderna får samma "namn" som redan finns i datorn.
 

tiq

Aktiv medlem
de flesta behöver lära sig meningen med backup den hårda vägen verkar det som..

hoppas det inte var några jätteviktiga bilder som försvann!

om du bestämmer dig för att försöka med ett rescueprogram: använd inte datorn, för varje skrivning till hårddisken ökar sannolikheten att det raderade skrivs över.


installera rescueprogrammet och starta från en annan disk / dator och var beredd på många timmars fipplande.


om du hittar en backup i källaren, glöm inte att utlysa en presskonferens:)
 
ANNONS