Annons

Hur sätta metadata i Bridge?

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Jag tänkte använda Bridge för att metadatasätta mina bilder.
I t ex iView så blir det en liten rullgardin med redan använda namn på varje kategori, hittar inte motsvarande i Bridge.
Tanken kan väl inte vara att man ska skriva in för hand varje gång. Risken för felstavning ökar och då faller ju hela grejen med katalogisering efter standardiserade fält.

Min andra fråga är var min keywordlista sparas. Jag måste formattera och reinstallera snart och då vill jag få tillbaka min tidigare nyckelordslista. Var ligger den??

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta.
/robbban
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
(1)
- Skapa mallar genom att markera en bild. Ta File Info. Fyll i allt som du vill ha i din Metadata mall. När klar. Klicka på pilen upp till höger. Välj "Save metadata template".
- Sen markerar du alla dina bilder. Välj metadatafliken. Till höger på Metadatafliken finns en liten pil. Klicka där. Välj Append Metadata och välj din mall.

(2) Vet inte om det går. Kanske ngn annan har koll.
 

nabbor

Aktiv medlem
Tack för en bra förklaring. Problemet blir ju att ju mer data jag matar in desto mer sällan kan jag använda mallen. Gillade nog iViews metod bättre där jag får välja mellan olika fördefinierade alternativ men kunna välja olika från fält till fält.
 
ANNONS