Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildhantering med para-ihop-bilder-funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

bjanha

Aktiv medlem
När jag väljer bilder för min portfolio vill jag gärna kunna lägga upp och jämföra bilder bredvid varandra för att bygga upp en känsla genom ett antal bilder från säg bild a till bild d. Utanför datorvärlden skulle det då gå till så att jag har 300 pappersbilder på ett bord, jag testar att lägga bilder bredvid varandra, matchar och tar bort tills jag fått ut en serie som fungerar bra ihop. Den senaste tiden har jag sökt med ljus och lykta efter ett liknande tillvägagångssätt på datorn. INGET av de "Image viewers", "Image management software" etc program jag kollat på klarar av en sån funktion. Jag vill alltså ha ett fullview-fönster med dra-och-släppa-funktion för ett visst antal bilder som jag själv drar dit från en tumnagel-lista. Bilderna är i RAW (CR2). Adobes Lightroom har något liknande men man verkar inte kunna dra omkring bilderna hur som helst. De "snappar" automatiskt ihop med varandra. Hjälp! Ska det verkligen vara så förbenat svårt att hitta en sån enkelt funktion? Jag har gjort det själv i html för jpeg-bilder, så helt omöjligt kan det ju inte vara.
 

bjanha

Aktiv medlem
Som jag uppfattat det "alignar" iView bilderna med varandra, helt fritt "dra omkring bilderna" blir det alltså inte. :(
 
ANNONS