Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fria programvaror samlade på nätet.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lan

Aktiv medlem
Tjena,

Jag tänkte bara tipsa om en site på nätet där man kan hitta en MYCKET stor samling med freeware program för bildhantering. Jag har sökt i forumen men denna sidan är ej nämnd, överhuvudtaget är inte freewares för fotobehandling (noise reduction, batch processing med mera), album hantering, publicering nännd alls.

http://www.photo-freeware.net/

Det har nämnts en tråd här på Fotosidan där Elmfeldt tänkt lägga till en 'download' sektion men jag tar ändå upp den här addressen tills vidare. Han kanske vill kika på den sidan för tips?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55372&highlight=foto+freeware

Mycket nöje!

PS: Tips, det är oklart hur mycket reklam och spyware som medföljer så passa på att köra en spyware cleaner efteråt.
 

Lan

Aktiv medlem
Här är en lista på vilka freeware program som man kan hitta via denna site länken (se trådtoppen). Visst finns det nedbantade demoversioner av program med fullversionsköp möjligheter men det är gott om nyttiga saker i dessa ändå.


RAWShooter Essentials 2006
AutoStitch
PhotoFiltre
S7Raw
Panorama Factory
GIMPShop
DupDetector
Gimp
Oriens Enhancer Gold
BDSizer
Deep Paint
JPEGCrops
PhotoPlus
FrameFun
PIXresizer
MAGIX Photo Manager
JAlbum
Gazo Digibook
Fotomat
Album DIY
Web Photo Gallery Manager
Album Sharper
MyAlbum
Gallery
imgSeek
JetPhoto Studio
Click'n View
DigiAlbum
Gallery Constructor
Mihov Gallery Creator
NoiseWare
PTLens
SharpControl
Photomatix
Cleanvue
Neat Image
Microsoft Image Resizer
CleanSkin FX
Registax
RedEye
Photobie
WinMorph
Helicon NoiseFilter
Image Analyser
Batch AutoCorrector
Zoombrowser EX
Quick EXIF Editor
IrfanView
Exifer
Picasa 2
Xnview
Ulead Photo Explorer
Interactive JPEG Optimizer
ViewEXIF
CD Slide Show Generator
WPanorama
Exif Reader
Phoa
Image Guider
Exif-O-Matic
Opanda Photofilter
Andy Warhol Replicator
Free Plugins
Eye Candy
DCPro Filters
EdgeWorks
ImagePlay
Unplugged
virtualPhotographer
DC NewStuff Filters
DCPro Layer Filters
GML GrowCut
PixelSampler
MasterBlaster
Mezzy
The Rasterbator
Photo Story 3
Photo Print Calendar
Photo VCD Creator
Dead Pixel Test
waterMark V2
Image Brander
HP Photosmart Essential
DVD Slideshow GUI
Digital Photo Recovery
Nero PhotoShow Express
UnFREEz
UnderCoverXP
Desktop Calendar XP
IDPhoto Studio
_Corel Snapfire
_Album Sharper
_Photomeister
_SharpPix
_DaVinci
_StudioLine Photo Basic 3
_PTLens
_ImagePlay
_Opanda Photofilter
_CBN Selector
_AutoStitch
_MAGIX Photo Manager
_The Rasterbator
_Photobie
_GIMPShop
_SmartFTP
_Picasa 2
_FrameFun
_PicSizer
_STGThumb
_imageN
_CodedColor PhotoStudio Pro
_Mihov Gallery Creator
_Mino Studio Gallery
_AliveColors
_Gimp
_Xnview
_Panorama Factory
_JAlbum
_DupDetector
_Project Dogwaffle
_Photo Print Calendar
_Gazo Digibook
_PhotoFiltre
_Picture-Shark
_Lupas Rename
_NoiseWare
_IrfanView
_SharpControl
_Exifer
Adobe Photoshop Album
XPlay Photo Browser
Cam4you
Webshots Desktop
uMark Lite
DaVinci
GetCanon!
CopyPhotos
Breeze Downloader
Cam2PC
PhotoUtil
 

P.R.

Aktiv medlem
Lan skrev:
Tips, det är oklart hur mycket reklam och spyware som medföljer så passa på att köra en spyware cleaner efteråt.
Använder man dessutom bara sidan som referens och laddar programmen direkt från repektive utvecklares webbplats istället så utesluter man åtminstone en extra smittkälla.
 

Lan

Aktiv medlem
Till Jan-Erik. Ok, lite dålig översättning kanske av shareware för att slippa svengelska i titeln.

shareware = fria

Gratisversion kanske hade varit bättre?

Till Magnus. Glad att en person fått glädje av länken, det gjorde det värt att posta den. :)
 

Lan

Aktiv medlem
Ja det förstås. Själv är jag på jakt efter ett bra album program, därför jag hittade siten faktiskt. Ska testa lite olika där.

Passade på att testa 'Noiseware' som funkade rättså bra för att ta bort brus, ska testa lite andra.

Brukar faktiskt sålla bort brusiga bilder men kanske ska ta och arbeta lite på dem istället nu när man har 30D att leka med istället för Dimage A1. ISO talet går ju mycket högre och bruset är en märkbar skillnad.
 

jeskata

Aktiv medlem
Jag tycker ändå man bör skilja på fri och gratis, framför allt i FS länksamling.
Fri mjukvara syftar på programvaror med öppen källkod (GPL, BSD och liknande licenser).
Freeware, shareware, gratisprogram och begränsade demoversioner kan inrymma allt annat som man inte behöver betala för.

Jämför engelskans Free as in speech och Free as in beer.
 

Lan

Aktiv medlem
Aha, då kommer vi in på terminologi.

Inom data världen så är det sant att 'fri mjukvara' är just öppen källkod. För gemene man så tolkas nog detta annorlunda.

Vad är ditt motförslag i term att använda, om man vill undvika 'Shareware'?

Demoversion, gratisversion, gratisprogram (siten jag länkar till innehåller alla tre).

Bör fotosidan ha tre underdivisioner i länklistan för mjukvara för fotografer? Att administrera det känns lite överkurs...

Kanske räcker med en text,

"Mjukvaran som här är listad är av blandad sort, demoversioner, gratisversioner och gratisprogram gjorda av både kommersiella och ideella organisationer."

Inkluderad en disclaimer med hänvisning till Spyware så är saken biff?
 

theseal

Aktiv medlem
Bra förslag Lars. Administrationen och uppräthållandet av länksamligen kan nog vara betungande nog.

Tycker att det bör räcka att man nämner att det finns olika typer och kanske kort beskriver skillnade mellan olika licensformer.

/open-source-tönt.
 

mbn65

Aktiv medlem
jeskata skrev:
Jag tycker ändå man bör skilja på fri och gratis, framför allt i FS länksamling.
Fri mjukvara syftar på programvaror med öppen källkod (GPL, BSD och liknande licenser).
Freeware, shareware, gratisprogram och begränsade demoversioner kan inrymma allt annat som man inte behöver betala för.

Jämför engelskans Free as in speech och Free as in beer.
Vad är din poäng, vart vill du komma?
Känn dig inte provocerad. Jag vill absolut inte skapa någon hätsk "flaming debatt" men i all välmening, är det verkligen så viktigt?

Killen är ju hjälpsam och tipsar om en användbar länk som, i alla fall jag, inte har stött på tidigare.
//Magnus
 
Senast ändrad:

Walkerboh

Aktiv medlem
Shareware är ju dessutom en komersiell programvara som har ett fritt distubutionsätt.
Vill man fortsätt att använda den efter prövotiden ska man betala.

/Stefan
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Walkerboh skrev:
Shareware är ju dessutom en komersiell programvara som har ett fritt distubutionsätt.
Vill man fortsätt att använda den efter prövotiden ska man betala.

/Stefan
Exakt!

Man skulle kunna använda begreppet spridprogram som översättning till shareware. De är fria att sprida men inte att använda. Vilket innebär att de inte är gratis.
Bara för att kvällspressen kallar dem gratis på sina löpsedlar så behöver inte vi göra detsamma.
 

Lan

Aktiv medlem
Anmärkningsvärt att länksamlingen i sig inte genererar lika mycket poster som ordvalet kring det.

Hur mycket folk finns det egentligen som sysslar med ordmärkning?

Jag har inget emot att vara tydlig, koncis och att frambringa exakt rätt meddelande till mottagaren men nu får faktiskt folk ge sig.

Sluta märka ord. Förstå syftet.

Tack.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Lan skrev:
Anmärkningsvärt att länksamlingen i sig inte genererar lika mycket poster som ordvalet kring det.

Hur mycket folk finns det egentligen som sysslar med ordmärkning?

Jag har inget emot att vara tydlig, koncis och att frambringa exakt rätt meddelande till mottagaren men nu får faktiskt folk ge sig.

Sluta märka ord. Förstå syftet.

Tack.
I Sverige har vi lagar som bl.a. reglerar begreppet gratis. Säger man att något är gratis ska det inte vara förenat med några som helst andra kostnader eller åtaganden. Därför är det viktigt att påpeka skillnaden mellan gratis och inte gratis även i ett sådant här forum. Om möjligt kanske Lars Levin lär sig något genom vår strävan att vara sakliga.
 
ANNONS